woensdag 16 november 2011

App-reizen

Indien bezwaren, bedenkingen, verzuchtingen, ergernissen en dies meer tegen smartphones en tablets en apps in het bijzonder: sla dit over en lees het volgende stukje.

Op reis met de ipad, fijn! Met mijn data-abo heb ik geen roaming, dus de meeste apps gebruikte ik ofwel offline, ofwel op de wifi van de musea. Twee dingen die Antwerpen alvast kan leren van NY: gratis wifi en overal drinkfonteinen De app van lonely planet had ik op voorhand gekocht (1,59 dollar als ik me niet vergis). Een megakoopje want quasi alle info zit er overzichtelijk in. Handig zoeken, wijk per wijk. Offline volledig beschikbaar, alleen kan je locatie dan niet worden opgespoord. De combinatie met de papieren Rough Guide was perfect.
De app van het natural history museum is ook tof. Weinig inhoudelijke uitleg, maar je kan heel gemakkelijk een tour volgen. We gingen op ons eigen ritme, maar misten zo een aantal hoogtepunten niet. De app detecteert feilloos je locatie in het gigantische museum en wijst je de weg naar die bijzondere Brachosaurus. Of naar de toiletten, maar laat ons eerlijk zijn, pijltjes doen het daarvoor ook prima.
De app van MoMa stelde teleur, er was een manier om die te gebruiken als audio-guide, maar ik vond niet meteen hoe dat moest, hoe een nummer van een kunstwerk in te geven. Achteraf was het zo logisch als maar zijn kon en zag de app er goed en volledig uit, maar zo'n old skool audio guide is ook wel ok. Die kunstwerken, dat is al zo veel om visueel te verwerken, als ik dan ook nog eens naar de iPad moet kijken...
The new-york pass (een pass geeft je toegang tot honderden attracties) heeft ook een app, maar opzoeken in het boekje gaat eenvoudiger. Er is een functionaliteit om een planning te maken, maar het is gewoon nogal slecht gemaakt.
Het digitale hoogtepunt van de reis waren echter de NYSoundwalks. Gewoon audiobestanden die je rondleiden in een wijk. Heel hip en cool, soms een beetje erover, maar met een splitterke zodat we allebei konden luisteren, echt tof. Een echte meerwaarde voor je wandeltocht. Print de plannekes best op voorhand af, want wij switchten telkens tussen audio (af en toe op pauze als het te lang rood was) en het planneke, vrij onhandig. Bovendien werkt een ipad op dat moment niet voor een vrouw zoals ik, want ik wil het planneke draaien naar gelang mijn oriëntatie, maar de ipad draait telkens mee. Wellicht kan ik dat ergens vastzetten? Ge ziet, zo'n appfreak ben ik nu ook weer niet.


(Enfin, het zijn allemaal apps voor iPhone)

1 opmerking:

  1. Catellan in Guggenheim was ook fantastisch, en heeft ook een app:
    http://www.guggenheim.org/new-york/exhibitions/on-view/maurizio-cattelan-all/download-the-app

    BeantwoordenVerwijderen