zaterdag 9 augustus 2014

30 day shred - doe eens iets met je lijf

Ik volgde een zotte workout: 30 day shred. Ik deed er wel 38 dagen over ah ja. Het zal een lange blogpost worden, en dat nog wel over sport. Ik ben niet meer dezelfde,  ha.


  • De aanleiding
Ik was het lopen beu. Ik liep vlot 8 kilometer, wat voor mij gelijkstaat aan een uurtje lopen en dat is genoeg. Ik denk dat ik ook 10 kilometer kon lopen. Maar ik had geen zin in langere looptrainingen, het is echt al een wonder dat ik mij ooit hiervoor heb kunnen motiveren. Ik ben trots op wat ik heb bereikt en de discipline waarmee ik het start-to-run programma heb gevolgd. De winter speelt ook een rol, het is niet te koud maar wel nog donker 's ochtends vroeg en dat is mijn favoriete moment om te lopen.
En toen las ik iets over de 30 day shred op haar blog, zocht wat op, en bleef maar surfen. Ik weet ook niet precies waarom ik dat nu graag wou doen, wat mij erin aantrok. De doorslag was natuurlijk het feit dat mijn BMI weer gevaarlijk over de rooie is.
  • Het concept
30 dagen 30 minuten workout, dat is het zowat. Je volgt gewoon de instructiefilmpjes and that's it.
Er zijn 3 levels, je doet dus 10 dagen level 1, 10 dagen level 2 en 10 dagen level 3.
Het zijn zelfs geen volle 30 minuten én in die 30 minuten zit opwarming en stretching in. Dat is heel weinig om je lichaam opgewarmd te krijgen én te stretchen, hoor ik enkele onder u al mompelen en misschien is dat wel zo. Maar ik had er in elk geval geen last van.
Maar denk vooral niet dat het eenvoudig is. Dat is 30 minuten kei hard afzien, vanaf minuut twee ongeveer tot mintuut 25. Hijgen, puffen, kreunen en ik kom steevast buiten met een knalrode kop die parelt van het zweet. Het is echt een heel explosieve training, zonder een minuutje rust. Kracht, conditie en buikspieren worden afgewisseld.
Jillian is de coach, blijkbaar een ster door een realityprogramma, en ze heeft twee vriendinnen meegebracht. Anita doet eenvoudigere of rustigere versies van de oefeningen, Nathalie gaat er eens zo hard voor. Ik kan u zeggen dat ik veelal Anita heb gevolgd (ik kan niet pompen!), ofwel gewoon Jillian en heel af en toe Nathalie.
Je hebt een matje nodig en gewichtjes, in mijn geval flesjes van 600ml gevuld met zand. Die wegen wat te weinig, een kleine kilo, maar meer had ik echt niet kunnen tillen.


  • Dagboek
Uiteraard moet je voor jezelf bijhouden hoe het gaat. Ik maakte keurig een kalender op en kleurde kottekes groen of rood. Ik noteerde er vaak ook een zinneke bij met mijn frustraties, ah ja.

DAG 1 ik haat jumping jacks. maar het ging vrij vlot. nu al wel veel pijn aan binnenkant dijen.
DAG 2 ik ga dood op 21:30.  Ik kan ni pompen, zelfs de softe manier vind ik super zwaar.
DAG 4 het ging een beetje beter. Een beetje dus.
DAG 7 springend in een chique hotelkamer, het overvloedige eten zal de inspanning wel teniet doen. En ik deed zowaar een paar keer eentje extra, gewoon omdat het kan. ZOT.
DAG 9 ik merkte plots dat ik die jumping jacks soms andersom doe, hahaha hoe slecht kan je zijn?
DAG 10 AAAAAAAAUUUUU Ik ben dood. En misselijk. Maar dat komt door dat 4de pistoleke. Wat is dat man?
DAG 13 die Nathalie, die heeft gewoon geen échte gewichten, dat is het. Positief, mijn billen zijn toch al wel strakker, ik vind niet dat je het verschil ziet, maar je voelt het wel.
het ging íets beter vandaag, maar ik haal nog steeds niet alle oefeningen al blijf ik er wel voor gaan.
DAG 16 vollen bak, ook met een dikke keel.
DAG 17 amai, ik ben level 2 zo beu....maar het ging wel vrij goed. Planking jacks hou ik  bijna de hele tijd vol nu
DAG 23 'supermans', dat klinkt grappig, dat is het niet. Maar 'mountainclimbers' is erger.
DAG 25  pijn aan linkervoet, niet gigantisch maar ik wil niks forceren...
DAG 26 AUW die scissordingen. Dat hou ik echt nooit vol...
DAG 28 voor het eerst terug gaan lopen, en daarna geshred. Dat viel nog wel mee. SCHRIJF IK DAT NU ECHT.
DAG 29 ik ben dit zo beu beu beu
DAG 30 JAAAAAAAAAA! I dit it. En vooral: ik moet het nu niet meer doen.

  • Resultaten
Tja, gene vette. Qua gewicht kom ik nauwelijks 1,5 kilo minder uit dan een dikke maand geleden. Ik lette wellicht veel te weinig op wat ik at (en bleef dus ook snoepen) maar ik at zeker niet ongezonder. Ik vind dat de inspanning dus niet in verhouding staat met het gewichtsverlies.
Ik heb mijn lijf ook opgemeten voor ik begon. Op mijn bovenbenen is er een duidelijk verschil (dat voel ik ook in mijn jeans), 2 centimeter minder op elk been. Maar mijn middel en navel: niks. Bovenarmen (die zó hebben afgezien): niks. 
Ok, dat zijn de cijfers, maar hoe voel ik me? Sterker, zeker en vast. Een trap opgaan is echt anders. Mijn buikspieren (onder die dikke vetlaag weliswaar) zijn echt veel sterker, over heel mijn buik en niet enkel die vooraan. Ook mijn armen zijn steviger. Iets oprapen van de grond kost écht minder moeite. Maar ja. 
Over de hele lijn ben ik dus toch wat ontgoocheld. Maar ik moet streng zijn: ik had dit moeten combineren met gezonder en minder eten als ik echt resultaat wou bereiken. 
  • Nabeschouwingen
Ik ben hieraan begonnen samen met een vriendin, maar die heeft stilletjes afgehaakt. Ze had wel het perfect excuus van marathontrainingen. Ze zit op een iets ander niveau dan ik, dus het is haar vergeven. 

Ik heb een slechte maand uitgekozen, want we waren van die 30 dagen 10 dagen op verlof. Tijdens het eerste weekendje weg, stond ik nog trouw mijn oefeningen te doen in de hotelkamer. Ook naar Buenos Aires sleurde ik mijn gewichtjes mee, maar ik kwam er toch niet toe. Ook toen ons mama hier was heb ik niet altijd de motivatie kunnen vinden. Vandaar dus de 38 dagen...

De eerste keer een nieuw level lijkt mee te vallen. Het punt is dat je zo goed moet kijken wat je precies moet doen, dat de helft van de oefening al voorbij is. Vanaf de tweede keer weet je beter wat je moet doen en is het mega-zwaar. De vierde dag van elk level had ik steeds het gevoel dat het een beetje begon te lukken. Maar ik heb bij geen enkele level álle oefeningen helemaal en zo lang kunnen doen zoals het moest. Walking push-ups, mountain climbers, ik kan dat echt niet zo lang volhouden.

Ik weet niet goed wat ik nu ga doen. maar ik moet íets doen. Ik wil sowieso terug gaan lopen en ook af en toe zo'n oefeningen doen, want het is gemakkelijk en ik heb er dan toch deugd van. En die Jillian, ik heb op haar gescholden, maar ik mocht ze nog wel.
Dus misschien 'Ripped in 30 days' (maar dat dan wel spreiden over 60 days, want ik vraag me ook af of dat wel nuttig is, élke dag afzien, moeten spieren niet recupereren?).
Of misschien '6 weeks 6 pack', ook telkens met een dag rust.
Maar er zijn ook langere workouts, zoals de 'No more trouble zones' of de 'Banish Food Metabolism'.

En tot slot... 
To shred, wat betekent dat eigenlijk?


2 opmerkingen:

  1. hey katelijjne
    heb je haar blik en haar standje ook geoefend?
    ik dacht bij de 1ste zin, hm, 30min misschien ik ook wel, maar na de 1ste auw geloof ik het wel
    kan je niet iets bedenken dat leuk is tijdens het lopen? kan je dan muziek luisteren, of beïnvloed dat je loopritme?
    ik wens je veel inspiratie voor een volgende experiment
    groetjes
    Lut

    BeantwoordenVerwijderen
  2. the art of technically and rhythmatically hammering out amazing and lightning fast solos on a guitar
    to play so amazingly fast on guitar you almost destroy it's strings
    volgens urban dictionary
    t doet me denken aan Jane Fonda in de jaren 80
    veel plezier nog
    lut

    BeantwoordenVerwijderen