dinsdag 5 augustus 2014

Gegeten en goedgekeurd: juli

De berichten in deze rubriek zijn de slechtst gelezen berichten op mijn blog. Daarom: orde!
Ik begrijp dat wel, je bent immers enkel geïnteresseerd in een recept voor preikoekjes als je hoofd naar eten en koken staat. Dus daarom voor al uw inspiratieloze keukenmomenten: de gegeten en goedgekeurd pagina!
Alles bij elkaar en elke maand zal ik er een paar bijzwieren.  Soms staan er twee links bij een recept: een link naar het originele recept en een link naar het bijhorende blogbericht waarin ik soms wat commentaar geef.
Smakelijk!
De gegeten en goedekeurd-pagina


Juli dan. Ik heb niet veel geëxperimenteerd deze maand. De dagen dat ons mama hier was, heb ik enkele gerechten gemaakt die ondertussen tot de classics behoren, en ze vielen in de smaak. Ik ben een soort kookboekje aan het maken voor mezelf met de recepten en ideeën van dagdagelijkse lekkere dingen, kwestie van toch wat gevarieerder te eten en het lekkere koken vol te houden eenmaal terug in België.

Toch weer vijf lekkere dingen, sorry, ik vergeet echt altijd foto's te trekken, maar die bagels, man, dat is toch wel heel tof.

  • Preikoekjes uit Plenty
Prei is in Uruguay eerder duur, maar op zo'n lekkere groente kan je toch niet besparen. Met een verrukkelijk sausje! Ik heb verder geen idee wat we erbij hebben gegeten. Ik herinner me wel dat het véél koekjes waren voor drie personen maar dat die desondanks allemaal diezelfde dag opgegeten waren.
Verder raad ik aan om, indien een kleuter in huis, het woord 'koekjes' weg te laten, kwestie van geen verwachtingen te scheppen die je er nadien niet meer uitkrijgt.

Ik zal het hier even uitschrijven want het origineel is alvast niet te vinden op de site van Ottolenghi.

Ingrediënten

3 prei (450 gram nettogewicht)
5 sjalotjes – fijngehakt
150 ml olijfolie
1 rood pepertje – zonder zaadjes en fijngehakt
25 g peterselie – takjes en blaadjes, fijngehakt
3/4 tl gemalen koriander
1 tl gemalen komijn
1/4 tl gemalen kurkuma
1/4 tl gemalen kaneel
-> alsjeblief, laat deze heerlijke kruiden niet weg. Gemalen koriander smaakt echt anders dan verse koriander, komijn is heerlijk. Dus probeer het gewoon, geen enkel van deze kruiden zal te hard doorsmaken als je je aan deze hoeveelheden houdt.
1 tl suiker
1/2 tl zout
1 eiwit
120 g zelfrijzende bloem
1 el bakpoeder
1 ei
150 ml melk
55 g ongezouten boter – gesmolten

Voor de saus

100 g Griekse yoghurt
100 g zure room
2 teentjes look (ik vind 1 teentje look genoeg, rauwe look kan soms zo hard doorsmaken)
2 el citroensap
3 el olijfolie
1/2 tl zout
20 g peterselieblaadjes – gehakt
30 g korianderblaadjes – gehakt
-> kan je weglaten als je bij die 10% hoort die geen koriander lust, dat is gewoon een genetisch defect, wist je dat?

TIP: Je kan het mengsel zeker eventjes vooraf maken en dan later bakken

Begin met de saus. Gooi alles samen in de blender en klaar! Bijkruiden zoals jij het wil.

Om de koekjes te maken, begin je met het groentemengsel. Snijd de prei in schijfjes van 2 cm dik, spoel ze en laat uitlekken in een vergiet. Bak ze nadien in een pan samen met de sjalotjes in ongeveer de helft van de olie. Laat ze een kwartiertje zachtjes bakken tot alles zacht is. Schep het mengsel over in een grote kom en voeg het pepertje, de peterselie, kruiden, suiker en zout toe. Laat alles helemaal afkoelen.

Klop het eiwit op en roer het onder de groenten met een houten lepel. In een andere kom meng je bloem, bakpoeder, ei, melk en boter tot een beslag. Zachtjes mengen.

Neem een pan, verhit olie en gooi er dan dikke lepels beslag in. Laat mooi bruinen en daarna uitlekken op keukenpapier.

Warm serveren met dat sausje erbij: heerlijk.

  • Zoete aardappel met (wederom) zalig sausje
Opnieuw uit Plenty, met de zoete aardappel doe je niets spectaculairs, maar het is dat verrukkelijke sausje! Uit m'n eigen maak ik niet snel sausjes, maar dit kookboek doet me er toch anders over denken. Ok, het is een gewaagd sausje, met die gember en citroengras, maar mijn wederhelft vond het bijzonder lekker en dat zijn toch dingen waarvan hij op voorhand zou zeggen dat hij ze toch niet zo lekker vindt. Dus wil je eens iets anders: dit is je recept!

Ingrediënten:
3 medium zoete aardappels (900 gram)

4 eetlepels olijfolie

1,5 theelepel gemalen koriander
¾ theelepel zout

1 verse rode chilipeper, fijngehakt

15 gram verse korianderblaadjes (liet ik er weer uit) 


Voor de dip:

½ stengel citroengras

200 gram crème fraîche

Zest en sap van twee limoenen

50 gram verse gemberwortel, geschild en geraspt
 (dat is kei veel, maar het klopt!)
½ theelepel zout

Verwarm de oven voor op 210°C. Was de zoete aardappels, maar schil ze niet. Snij de aardappels in de lengte doormidden, dan in kwarten en dan nog een keer doormidden zodat je per aardappel 8 lange parten hebt.

Leg de partjes op een bakplaat met bakpapier en bestrijk ze licht met olijfolie. Bestrooi met een mengsel van zout en gemalen koriander. Rooster de aardappels gedurende ca 25 minuten, of tot de partjes goudbruin zijn. Haal ze uit de oven en laat ze wat afkoelen.

Terwijl de aardappels in de oven liggen maak je de dip. Hak de halve stengel citroengras heel fijn en meng met alle ingrediënten voor de dip.

Leg de partjes op een grote schaal, bestrooi met de verse koriander en fijngehakte chilipeper en serveer met de dip.

  • Vegetarische curry van Photocopy
We blijven bij de zoete aardappel! Dit is een zalig recept want zó eenvoudig, snel en gewoon, één pot. Ik deed er nog een toefje zure room bij, dat sausje van hierboven zou er ook geweldig bij zijn denk ik.
Het recept vind je hier

  • Speculaas
Ah, speculaas! Lotusspul laat ik aan me voorbij gaan, maar dikke goeie speculaas, daar kan je me echt plezier mee doen. We namen speculaaskruiden mee voor heimweedagen. Dit is eigenlijk echt een Michiel-recept, hij is tegenwoordig naar dit recept overgeschakeld omdat je het deeg geen nacht moet laten rusten maar meteen kan beginnen bakken. Dat is heel belangrijk bij acute speculaas-nood.
Het is een recept dat via zijn broer komt, geen idee van de originele bron. Hoeveel speculaaskruiden, dat kan je echt niet zeggen, dat verschilt heel erg van de mengeling die je hebt. Deze keer gingen er vlot twee soeplepels in. Proeven dus, je moet het echt goed doorsmaken, speculaas moet tenslotte proeven naar speculaas!

600 g bloem
350 g donkere kandijsuiker (mengeling rietsuiker/kindjessuiker kan ook)
350 g margarine of echte boter (dan is hij wel zwaarder)
1/2 koffilepel bakpoeder
speculaaskruiden
5 g zout
1 ei

Mengen in keukenrobot met deeghaak of met je handen in een grote kom.
Uitrollen tot 1 à 1/2 cm dikte en in één dikke plak bakken, in een voorverwarmde oven van 200°C.
Als het deeg niet meer blinkt, is het klaar (20-30 minuten).


  • Bagels
Het brood is hier niet lekker. Zelf brood maken is een betere optie, maar de beperkte keuze aan bloemsoorten, maakt ook dat wat saai. Er is een koffiebar die wordt uitgebaat door een Amerikaan en die serveert heel lekkere bagels. Ik heb er een tijdje geleden twaalf besteld en bewaarde er een paar in de diepvries. Hmm, iets anders, dat smaakte. Maar het was een kostelijk grapje, ruim €2 per bagel.
Hé, zou ik dat niet zelf kunnen maken? Ja dus.




Ik koos voor het recept van de foodiewebsite Epicurious.
Het is een láng recept met een nog langere uitleg vooraf. Ik vind dat gezellig, maar dat kan inderdaad ook wel afschrikken.
Het is niet bijzonder moeilijk, maar omdat de werkwijze helemaal nieuw was, was ik er wel mee bezig. Sowieso moet je het deeg de dag voordien maken en laten rusten in de ijskast.
De eerste keer waren ze fantastisch, de tweede keer waren ze gewoon lekker, ik denk dat het iets te maken heeft met mijn droge gist die niet helemaal luchtdicht wordt bewaard en de vochtige lucht hier. De tweede keer ging wel veel sneller!

En nog dit...
  • om de bagels te vormen vind ik de tweede methode gemakkelijker: je maakt een deegballetje en daarin maak je een gat. Als ik (zoals de eerste methode voorschrijft) een slang maak en de uiteinden dan aan elkaar verbind, komt dit toch terug los bij het koken. 
  • ik had hier geen baksoda en deed het met gewoon bakpoeder en dat werkte perfect
  • zwarte sesamzaadjes zijn mooi maar smaken helemaal niet zo goed als gewone sesamzaadjes
  • favoriet beleg is philadelphia-kaas, guacumole en gerookte zalm. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten