vrijdag 4 juli 2014

Gegeten en goedgekeurd: juni

  • Kruidenfalafels uit Green Kitchen Stories
Ik kocht het kookboek Green Kitchen Stories, maar het gaat me wat te ver. Boter en olijfolie worden altijd vervangen door andere vetten zoals kokosolie. Rijstmeel in plaats van gewone bloem, koemelk is blijkbaar ook uit den boze,... Vaak ingrediënten die ik hier niet vind maar waarvan ik me ook gewoon afvraag waarom de 'klassieke' basisingrediënten worden geweerd. Er is toch niets mis met melk en gluten? Ok, ik eet geen vlees, maar dat is vooral uit overtuiging en niet (of toch veel minder) om gezondheidsredenen.
Ik hou er niet van als ik precies wordt terechtgewezen omdat ik het durf (oh ja!) om zomaar witte bloem te gebruiken en geen spelt!
Maar goed, de falafels naar dit recept waren heel lekker. Ik verving de (dure) pistachenootjes hier door cashewnoten en dat was ook lekker.
  • Granola
Er was het voornemen van 'klein keukengenot' en dat lukt, begot.
Trouwe lezers: u weet het al. De anderen: zie hier, ten midden van de plog.

  • Tofuballetjes
Altijd die burgers, ik maakte nog eens ballekes! Hoe? Zo!
  • tofu verkruimelen 
  • paneermeel (of mijn favoriet van het moment: panko) erbij
  • kruiden (bouillonblokje/sojasaus of gewoon genoeg zout)
  • beetje room erbij tot de gewenste consistentie 
  • bakken in olie
Hier kan je veel mee variëren denk ik en dat zal ik dus ook nog zeker eens doen.

  • Venkelquiche
Ik weet eigenlijk niet waarom ik zo weinig venkel klaarmaak. Deze quiche had ik echt al heel lang geleden zien passeren, en nu eindelijk uitgeprobeerd. Goedgekeurd, echt super lekker en de venkelsmaak is helemaal niet overheersend.

  • Linzenstoofpot van Jonge Sla
Linzen (zelfs papperige linzen zoals je ze hier vindt) met verse spinazie, dat kan eigenlijk niet misgaan.
Weer een recept van deze blog, dat komt omdat ik het kookboek 'Goed Eten' niet heb meegenomen en het mis. Gelukkig staan er nog veel recepten online, ik kan nog even verder.
Het was lekker, we aten er de quinoaburgers bij én ik maakte een deftige foto. Een tevreden meisje!


Pompoenlasagne van Jonge Sla
Het is hier winter hé! Deze lasagne had ik al eens gemaakt naar dit recept . Heel lekker! Zeker een frisse salade bij eten, iets met citroenvinaigrette ofzo. Ik had een heel grote flespompoen, dus ik roosterde pompoenblokjes voor deze lasagne en voor pompoenfalafels voor de dag erna.

Groente(n)paëlla uit Plenty
Paëlla zonder vlees en vis waarvan dat je toch niet denkt: er mist iets?
Ja, het kan en wel volgens dit recept!

En dan nog een vraag!
Oh, ik hoop dat iemand mij gaat antwoorden. Hoe maak je in hemelsnaam polenta lekker klaar? Ik probeerde nog eens iets, een ovenschotel met een polentalaag. Bweikes. Ofwel is dat droge boel, ofwel vorte pap. Of is dat gewoon een ingrediënt dat we maar moeten opgeven? Zeg het mij!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten