donderdag 12 juni 2014

Gegeten en goedgekeurd: mei

Niet zoveel gekookt, want in mei stak ik in België vaak mijn benen onder tafel.

Pompoenfalafels

Falafel, dat is lekker en gemakkelijk om te maken. En als je ze in de oven bakt: gezond! Dus vergeet die gefrituurde toestanden, deze zijn echt superlekker. Het is wel wat werk omdat je de pompoen moet roosteren (en laten afkoelen), ik plan dat een volgende keer op voorhand te doen. Bijvoorbeeld als ik de dag ervoor zo'n geweldig broodje bak, maar daarover sebiet meer.

Ik vond het recept bij Photo-Copy maar het komt oorspronkelijk uit Vegalicious.
Ik eet falafels ook heel graag als 'hamburger' tussen een (zelfgebakken) broodje of in een wrap met koolsalade erbij.

500 g pompoen, ontpit, geschild en in stukken gesneden
2 el olijfolie
300 g kikkererwten uit blik
2 teentjes look, grofgehakt
1/2 kl bicarbonaat
1/2 bosje fijngehakte peterselie
1 bosje koriander fijngehakt
1 kl korianderpoeder
1 kl komijnpoeder
peper en zout

Voor de dip:

1/2 geschilde, ontpitte en grofgeraspte komkommer
300 dikke yoghurt (griekse is perfect, maar het is maar wat ge kunt vinden, niet waar)
1 el citroensap
peper en zout

Warm de oven voor op 200 graden. Leg de stukken pompoen op een ovenplaat en besprenkel met olijfolie. Kruid rijkelijk met peper en zout. Zet in de oven en laat 35 minuutjes bakken tot de pompoen zacht is. Laat afkoelen.

Doe de uitgelekte kikkererwten in een keukenmachine met de knoflook, het bicarbonaat, peterselie, koriander, korianderpoeder en komijn. Hak tot je een grof en korrelig deeg bekomt. Doe in een schaal, kruid opnieuw met peper en zout.

Prak de pompoen met een vork en roer onder de kikkererwten. Zet de mengeling minstens een half uurtje in de koelkast.

Bekleed een ovenplaat met bakpapier. Vorm met je handen de falafels en leg ze op het papier. Besprenkel met nog wat olijfolie en laat 15 tot 20 minuutjes bakken op 200 graden tot ze goudbruin zien.

Nog snel de dip:

Druk met je handen het vocht uit de geraspte komkommer en doe de komkommer bij de yoghurt. Breng op smaak met het sap en peper en zout. Roer goed en laat eventjes rusten in de koelkast.

No knead bread

Het concept: alle ingrediënten mengen en kei lang laten rusten.
Dan gewoon efkes wat in vorm brengen, nog laten rusten en dan bakken in de oven in een gesloten gietijzeren pot. Fascinerend, toch?
Het is eens wat anders en dat is wat ik nodig heb. We hebben gelukkig ons broodmachine mee naar dit sponsbrood-land, maar als er maar twee soorten bloem zijn (wit en integraal) dan ben je het toch snel beu gegeten... En dit broodje smaakt anders, beetje zurig.
Nog eens iets ontdekt via Mme Zsa Zsa, blij dat er nog een een tof recept op haar blog stond. Mijn brood ziet er wel niet zo schoon uit als dat haar, maar ik ben snel tevreden.  'Een Pain Cotidien broodje!' riep mijn vriendin hier en dat neem ik als compliment.

Lees het recept hier.



Overvolle groentetaart

Dit is echt de lekkerste groentetaart die ik ooit heb gegeten. Uit Plenty, ondertussen mijn favoriete kookboek. Het is gigantisch veel werk. Het is gigantisch lekker. Dus neem eens een paar uur de tijd en maak deze taart. Dé succesfactor zijn volgens mij de gebakken ajuinen op de bodem, een meesterzet.

Quinoaburgers - burger van de maand!
Elke keer staat er hier wel een burgerke tussen en deze zelfverzonnen quinoaburgers (ok, geïnspireerd op een aantal recepten van het net), zijn makkelijk en lekker!
Kook de quinoa voor ergens bij op dag 1 en kook genoeg zodat je op dag 2 nog over hebt.

genoeg voor 3-4 man

300 gram koude quinoa (dat is ongeveer 2 grote tassen om je een idee te geven)
2 eieren
60 gram geraspte parmezaan of een andere stevige, sterk afsmakende kaas
halve rode ui
1 courgette (maar zal ook lekker zijn met spinazie denk ik)
1 teentje look
handje bladpeterselie
handje andere kruiden (oregano/basilicum/tijm/...)
panko (japans alternatief paneermeel, lekker hoor!)

Ui, look en courgette stoven. Dan bij de quinoa, eitjes erbij, kaas en kruiden. Peper en zout naar smaak. Panko erbij (een aantal eetlepels) totdat je gewenste consistentie hebt. Je moet er burgers van kunnen vormen hé. Dan bakken in olijfolie, rustig aan.

Smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten