woensdag 2 april 2014

Gegeten en goedgekeurd: maart (met een mooi Spaans woord, nietszeggende foto's en een bietenrecept)

Een lekkere maand? Dat zal wel zijn!

Veggie bolognaise
Veel vleesvervangers zijn hier niet zomaar te vinden. Diepvries sojaschnitzels zijn er in vele maten en vormen, maar steeds smaken ze naar een stuk schoenzool, ondanks een toegevoegde basilicumsmaak. Ik maak dus graag burgers van kikkererwten, bonen of linzen. En er zijn ook gedroogde sojaproteïnen beschikbaar. In korrels of in brokken.


Met de korrels maakte ik deze bolognaise-achtige saus. Zéér lekker en geïnspireerd op de honderden recepten die circuleren op het wereldwijde web.

Voor 4 personen

2 sjalotjes
2 tenen look
2 takjes rozemarijn
6 grote wortels (of 8 of 9 kleine uiteraard), in heel kleine stukjes gesneden
Sojaproteïne korrels (of iets anders van soja/quorn/seitan gehakt; dan wel minder vocht toevoegen denk ik)
1 glas wijn
ruime scheut balsamico-azijn
1 of 2 bouillonblokjes

Sjaloten zachtjes stoven met look. Worteltjes erbij en even laten mee stoven. Takjes rozemarijn in zijn geheel erbij. Sojagehakt toevoegen,  omroeren en blussen met de rode wijn en balsamico azijn. Water erbij doen en bouillonblokjes. Sudderen! Het mengsel mag niet onder staan, er moet gewoon een ruime bodem vocht zijn. Regelmatig checken hoeveel vocht de soja al heeft opgeslurpt en eventueel wat toevoegen. De harde takken rozemarijn eruit vissen. Afkruiden met peper, zout en eventueel balsamico. Vers geraspte kaas erbij en een goed glas wijn.

Rundvleestajine zonder rundsvlees en zonder tajine

Een tijd geleden vroeg ik leuke recepten voor rode bietjes. Ik kreeg van een vriend dit recept doorgestuurd met de garantie dat het ook zonder rundsvlees lekker was. Cool, recepten waar het hoofdingrediënt uit wordt weggelaten en die toch overeind blijven. Ik paste het recept nog wat verder aan en voegde sojabrokken toe (eigenlijk wou ik seitan, maar dat is zoiets typisch dat hier in principe wel te verkrijgen is, maar in realiteit nooit voorradig is).
Het is echt een lekker gerecht, niet bang zijn van korianderzaad! Een smaakbom, eens iets helemaal anders.

boter
3 à 4 geperste tenen knoflook
1 rode ui
40 gram gember, schillen en raspen
1 rode chilipeper (zonder zaadjes, in ringetjes)
2 theelepels korianderzaad, gekneusd
2 kaneelstokjes
4 rode bietjes, geschild en in 4 gesneden (verse of voorgekookte, maar pak dus maar verse, echt veel lekkerder)
gedroogde sojabrokken of seitan (of niks, dat kan ook)
2 dik geschilde sinaasappels, in partjes

1 eetlepel honing
(+ evt oranjebloesemwater)
Zeezout en peper
voor het serveren: bladpeterselie en wat gehakte noten (recept zegt pistachenootjes, ik heb liever cashewnoten).

Smelt een goede klont boter in een pan met dikke bodem (of een tajine dus). Bak hierin de look, ui en gember tot ze beginnen te verkleuren. Voeg dan de kruiden toe en de bietjes en laat 2 à 3 minuten bakken. Doe er vervolgens nepvlees bij, seitan dus of gedroogde sojabrokken. Giet er water bij, een serieuze bodem, maar het mag zeker niet onderstaan. De eerste keer had ik teveel vocht dus beter de pot in de gaten houden en nadien nog wat toevoegen. Aan de kook brengen, deksel erop en het vuur lager zetten en zachtjes laten stoven. Hoe lang, dat valt niet te zeggen, maar minstens een half uur.
Als alles lekker mals is en heerlijk geurt, voeg dan de sinaasappel en honing toe en kruid af. Deksel er weer op en nog eens 10 à 15 minuten laten stoven. Nootjes roosteren (ook veel lekkerder als je dat even zelf doet in een droge hete pan in plaats van gedroogde (en vaak veel te zoute) nootjes te kopen.

Lekker met quinoa om het nog wat Zuid-Amerikaanser te maken!

Chocoladetaart
Ik bakte mezelf een verjaardagstaart. Dan mag het iets meer zijn dan een snelle cake!
Nigella Lawson heeft precies een leuk recept, maar het enige potje dat ik hier vind dat lijkt op zure room, was compleet onvindbaar. Dus nam ik als basis nam dit recept. Een echte voltreffer: heerlijk met de stukken chocolade erin. Ik maakte een andere vulling, iets dat ik ooit heb gehaald uit een verschrikkelijk slecht kookboekje van de Boekenvoordeel. Maar één geniaal idee is me dus toch bijgebleven.

Vulling voor chocoladetaart (waarbij ge altijd moet vragen aan uw gasten, en, wat is't geheime ingrediënt? Niemand zal yoghurt raden!)

Minstens 100 gram melkchocolade van goede kwaliteit smelten. Daar minstens zoveel yoghurt bijkappen. Kies zurige, eerder lopende yoghurt. Proeven en eventueel nog meer yoghurt bij doen. Dit heel goed mengen en voor minstens een uur in de koelkast zetten. Wachten tot uw cake helemaal is afgekoeld (dat is echt belangrijk!) en tussen en/of bovenop de taart/cakejes smeren en die ook nog eens in de koelkast zetten.
Oh ja, wilt iemand dit eens testen met Kefir? Of met Griekse yoghurt?

Copyright: Katelijne - the worst food photographer in the world!

Torta de acelga - snijbiettaart
Hét lievelingskostje van Oona (in stevige concurrentie met wortelpuree).
Ik volgde een tijd geleden een kookcursus en leerde daar deeg maken voor empanadas, pizza's en groentetaarten. Een waar plezier met hulp van de KitchenAid en/of het broodmachien (alles met het programma 'pizza' en het deeg komt er na 45 minuten perfect gekneed en gerezen uit).

De vulling voor deze taart verzon ik zelf. Acelga is snijbiet en die bestaat in vele varianten en kleuren. Die van hier heeft ook lekkere stengels, die stoof ik dus mee. Als je het niet kent, moet je het zeker eens proberen, ik vind dat veel lekkerder dan spinazie. Maar spinazie is verder een prima alternatief.
.
Het deeg is een soort van bladerdeeg en is iets meer werk. Maar het is wel heel lekker. Voor wie minder tijd of goesting heeft: gewoon een deeg kopen en die vulling erin smijten! Dit is een gesloten taart, met een deksel van deeg dus. Geen ei of room erbij (het blijft dus lekker licht) en gezond, want zo'n zelfgemaakt deeg is véél minder vet dan wat je in de supermarkt koopt. Nog een tip, maak éérst de vulling en laat die afkoelen, meer kans dat je taart lukt en lekker knapperig wordt.

Voor de vulling
2 sjalotjes
2 tenen look
800 gram snijbiet
een blik kikkererwten (spoelen!)
pikant gerookt paprikapoeder

Sjaloten stoven, look erbij. Snijbiet goed wassen, in stukken hakken (stengels in kleine stukjes, bladeren in grote stukken) en zachtjes laten stoven. Als het zo goed als klaar is (dat duurt niet lang), de kikkererwten erbij en kruiden met het gerookte paprikapoeder. Voorzichtig, begin met een klein mespuntje. Je moet het goed smaken, maar het wordt snel teveel. Echt waar, dat is een kruid dat moet in huis moet halen (Dille en Kamille of de markt. Ook Uruguayaanse leveringen kunnen besproken worden), want dat is super lekker. Zeker voor wie denkt, zo wat spekjes erbij, dat zou wel smaken. Tot slot, wat peper en zout. Salpimentar, zeggen ze hier, ik vind dat een zeer schoon Spaans woord.

Voor het deeg

Alle ingrediënten samen en goed kneden. Rol het deeg uit tot een milimeter of drie, vier. Smeer met behulp van een borsteltje gesmolten boter over het hele deeg en bestrooi daarna met bloem (met de losse hand of met behulp van een zeefje). Een fijn laagje bloem is genoeg. Nu moet je het deeg plooien: vouw een kant tot in 2/3 en vouw dan de andere kant daarover. Draai je deegflap en rol weer uit. Herhaal het boter smeren en bebloemen. Terug vouwen, draaien en nog een keer. Rol het deeg uit (na drie keer boter smeren dus) en snij er twee cirkels uit zo groot als je springvorm. Snij dan een lange repel voor de rand, zo hoog als je springvorm. Boter de springvorm goed in (of werk met bakpapier), leg de bodem erin, en druk met je vingers vervolgens de rand tegen de bodem. Let goed op dat er geen gaatjes zijn. Doe de vulling erin, leg de andere deegronde erop en sluit de randen. Zet in een zachte oven (max. 200°C) voor minstens 45 minuten.

Kip curry zonder kip

Ik kan me eigenlijk niet herinneren of ik dat ooit heb gegeten, kip curry. Ook voor mijn veggie-bestaan (toch al de helft van mijn leven dat ik zo weinig mogelijk vlees eet), had ik een voorkeur voor kaas. Ik eet hier in Uruguay meer (zelfgebakken) brood en vind minder lekker beleg (omdat ik bijvoorbeeld geen zeven euro wil geven aan een taaie camembert). Daarom was een van mijn voornemens om bijvoorbeeld eens zelf broodbeleg te maken. Deze kip curry zonder kip werd lekker bevonden. De tweede keer zwierde ik er ook twee hardgekookte eitjes en dat smaakte nog beter.

Gnocchi met traaggegaarde prei
Weinig werk en geweldig lekker dit recept. Ik zou niet weten waar ge in Antwerpen lekkere verse gnocchi's kunt kopen, maar de Italianen zijn ooit in Uruguay gepasseerd en verse pasta maken, dat kunnen ze! Elke 29ste van de maand is het hier 'Noquis del 29' en is het dagmenu in de restaurants steevast gnocchi. Maar dit smaakt op élke dag van de maand. En omdat die verse gnocchi's hier bovendien goedkoop zijn, kan ik ermee leven dat ik bijna een euro betaal voor een dun preistokje. Nog een detail: Madame ZsaZsa adviseert 500 gram gnocchi's voor 4 personen. Hier kijkt de pastaman bezorgd als ik maar 500 gram vraag voor twee personen en een kind. En dan was er nog heel wat over maar dat heb ik me de dag erop niet beklaagd. Nu nog zelf verse gnocchi's leren maken!

Uitsteekkoekjes
Een klein testje voor Oona haar verjaardag volgende maand. En meteen het goede recept! Want koekjes in vormpjes uitsteken uit deeg, dat is zo eenvoudig nog niet. De truuk is om te werken met koude boter in blokjes, dus zeker niet smelten (zoals bij cake). Ik zwierde alles in de keukenrobot en had echt het perfect uitroldeeg en maakte maar een halve portie, toch al goed voor een twintigtal serieuze koekjes.

500g bloem
250g suiker
1 zakje vanillesuiker (of vervangen door enkele druppeltjes vanille-essence)
250g boter
2 eieren
1/2 zakje bakpoeder





1 opmerking:

  1. Hi! I would like to invite you to check out our site volrecepten.nl . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.

    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog through the Top Blogs section.
    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen