zondag 27 april 2014

Waarom ik geen vlees eet.




Ik praat er niet graag over tijdens het eten, kwestie van mijn eigen eetlust noch die van een ander te bederven. Maar buiten etenstijd, ben ik een goede missionaris die maar al te blij is om haar boodschap te verkondigen.
Uruguay staat gekend om de uitstekende kwaliteit van rundsvlees: hier hebben de koeien veel plaats om te grazen. Zou dit veggie-gezinneke wel overleven in dat vleesland? Redelijk vlot, zo blijkt.
Soms koop ik de krant hier, en soms begrijp ik zelfs iets. Bijvoorbeeld als het cijfers zijn. Dat de Uruguayos gemiddeld 101 kilo vlees eten per jaar bijvoorbeeld. Dat is dus meer dan 300 gram per dag. Maar waar ik vooral van schrok na enig opzoekwerk: ook in België is het meer dan 80 kilogram per jaar. Maar in plaats van het over een ander te hebben, terug naar de kern van de zaak: waarom ik geen vlees eet.
  • Ik lust het niet graag
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit echt graag vlees heb gegeten. Op mijn bokes altijd liever kaas. De smaak van vlees: ik mis dat helemaal niet.
  • Ecologische voetafdruk
Doorheen de jaren is deze reden steeds belangrijker geworden, niet in het minst door de aanwezigheid van een bioloog in mijn huis/keuken/eettafel. Dit is een zo uitgebreid topic, dat ik nauwelijks weet waar te beginnen. Het web barst van studies en grafieken. En ik denk dat het zo klaar als een klontje is: vlees eten heeft een heel grote impact op je ecologische voetafdruk. Omdat het zoveel 'kost' aan de aardbol om een koe groot te brengen. Omdat de hoeveelheid water die nodig is voor een stuk vlees zeer hoog ligt. Omdat de scheten van de koeien (echt waar!) van de grootste broeikasgas-leveranciers zijn. Enzoverder, enzovoort.
  • Dierenwelzijn
Je kan geen dieren doden zonder pijn. En zelfs dan nog, wat geeft ons het recht om dieren te vernederen, te pijnigen en te doden? Die filosofie van 'eet enkel wat je zelf kan doden' zegt me wel wat.
Kijk eens naar de documentaire 'Food Inc' en wees ontzet. Kipjes in mini hokken. Koeien die worden geslagen met ijzeren staven. Maak jezelf niet wijs dat dat uitzonderingen zijn. En er niet bij nadenken is wel heel gemakkelijk.

Man Eating Lions
  • Korte voedselketen
Niet alleen voor de voetafdruk, maar gewoon omdat dat absurd is: in België vlees eten van Argentijnse koeien. Moeilijk punt, ik weet het, want wat met kiwi's, mango's, quinoa, Chileense wijnen en al dat lekkers van over de hele planeet? Ik heb besloten dat ik voor dagelijkse dingen toch maar moet proberen zoveel mogelijk lokaal te gaan. Van de boer op het bord. En bij vlees is dat heel moeilijk: dat is een lange voedselketen van granen en beesten. Een tegenargument is dat de soja voor veggieburgers toch ook uit Brazilië komt. Dat is veelal correct, maar de hoeveelheid soja voor een veggieburger stelt echt niets voor tegenover de hoeveelheid soja die gebruikt wordt in de vleesproductie.
  • Ik heb het niet nodig
Ik mis geen vlees. Ik heb nog nooit vitaminetekorten gehad (op uitzondering van ijzertekort in mijn puberjaren, maar het oorzakelijk verband met weinig vlees eten was toen ook niet bewezen).
  • Het is gezonder
Ja toch? De calorieën van een ferme biefstuk of een paar lamskoteletjes liggen in elk geval hoger dan van een zelfgemaakte linzenburger. En minder vet, dat zeker ook. En ik eet geen rommel: geen antibioticaresten, veel minder bewaarmiddelen,... Maar aan mijn lijn is het natuurlijk niet te zien. Deze veggiefan verpest het met gebak en alcohol. Maar dat is een ander topic, hm.


  • Ik voel me er goed bij
Zo zegt mijn veggie-schoonbroer dat en eigenlijk vat het al het bovenstaande samen. Ik denk dat hij gelijk heeft. En het handige van dit argument: er valt weinig tegen in te brengen.
  • Maar er is een zwakke plek...
Ik eet wel vis. Weinig (iets meer hier in Uruguay en op vakantie), maar toch. Wat gerookte zalm, scampi's of een lekker stukje witte gegrilde vis. En daar staat het, 'lekker'. Meteen ook de reden waarom het voor mij veel moeilijker is te stoppen met vis eten dan vlees.
En vis eten is helemaal niet 'beter' dan vlees. Voor elk visje op mijn bord, wordt er ongeveer 20 keer zoveel andere vissen weggegooid, de 'bijvangst' zoals dat heet. Doden van dieren dus die je niet eens opeet. Au.

TIPS
Ge ziet maar wat ge ermee doet hé, maar deze missionaris was nog niet uitgesproken.
  • Lees Dieren Eten
Als je beter Engels kan dan ik, dan lijkt me het een aanrader om te kiezen voor het originele boek, de Nederlandse vertaling is niet echt goed.
Goede eenvoudige recepten en een goede reminder.
  • Koop nepvlees
Zit er niet mee om veggie-varianten te kopen van vlees. Sommige worsten, hamburgers of hespachtige dingen smaken inderdaad naar vlees. En dan? Blijkbaar hebben een aantal vleeseters als dogma naar voren geschoven dat dat niet kan, nepvlees dat tóch naar vlees smaakt. Alsof het een zwakte zou zijn van vegetariërs, alsof ze daarmee niet écht vegetariër zijn. Maar als jij dat lekker vindt, wie maakt er dan een probleem van? Ik in elk geval niet.

  • Lees recepten
Hint je schoonvader om een geweldig kookboek zoals 'Plenty' cadeau te krijgen. Met goede inleiding trouwens waarom de vleesetende kok toch zo graag vegetarisch kookt. 
  • Maak een receptenboekje 
Online of offline, in een schoon schrift of als korte nota's, maakt niet uit. Maar noteer alle gerechten waarbij je eigenlijk als vaneigens geen vlees bij eet, dan kan je daar gemakkelijk uit putten als je een vleesvrije dag houdt. 
Ah just, net gepasseerd! Maar in 2014 was er blijkbaar niet echt een officiële editie, in 2015 wellicht weer wel. En no worries, het gaat om minder vlees en vis eten, niet per sé om er meteen helemaal mee te stoppen.
  • Bekijk dit fragment uit 'Finding Nemo' van de haaien die vegetarisch worden. In het Nederlands geniaal door een weergaloze Guy Mortier.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten