dinsdag 6 mei 2014

Stemadvies

We zijn in België met de verkiezingen. Toeval, maar een fijn toeval. Want ik vind dat belangrijk.
Ik weet niet of dat zo'n goed idee is, politieke voorkeuren online smijten. Maar hé, het is hier toch een persoonlijke blog hé. En wie het niet eens is, let's talk, ik vind dat tof.
  • Europa
De Stemtest zegt Groen. Ik zal weer op Bart Staes stemmen, dat is gewoon een van de beste Europese parlementsleden. En als er iets is dat vanuit Europa veel meer moet getrokken worden, dat we echt globaler moeten bekijken, buiten de grenzen van ons kleine landje heen, dan zijn het wel milieu- en welzijnsthema's. De groene thema's bij uitstek dus.
  • Federaal
De Stemtest zegt ook nu weer Groen. Ik ben het quasi altijd eens, behalve over dingen waar ik geen mening over heb. Over Belgacom bijvoorbeeld.
  • Vlaanderen
Dan wordt het iets complexer. Ik zou net iets meer aanleunen bij Sp.a dan bij Groen volgens de Stemtest. Maar er is die ene vraag:



En dan is het beslist. Ik werd zwaar teleurgesteld bij de Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen (waar ik wel rood stemde, hoewel dat niet echt kon, want er was een gezamenlijke lijst die (zoals ik had gevreesd) dan toch werd gesplitst).
Sp.a op Vlaams niveau afrekenen voor wat in Antwerpen misloopt? Jazeker, Oosterweel is op en top Vlaamse materie. En buiten alle milieu- en gezondheidsargumenten om: dat hele dossier is een overduidelijk voorbeeld van slecht bestuur, van wanbestuur, van geen-bestuur. En daar gaat het toch om bij verkiezingen: welk bestuur wil ik? Ik ben blij dat de opiniestukken nu vooral inzoomen over de gevaren van fijn stof, maar vergeet ook niet dat het gewoon een super vuil dossier is, met een machtige betonlobby met veel onduidelijkheden over miljoenen miljarden euro's. En laat je niets wijsmaken: overkapping en BAM/Oosterweel: dat gaat niet samen. Overkapping is geen hype, overkapping is gewoon nodig.

Dus ik stem triple groen en bij de Vlaamse verkiezingen zal ik extra hard op het bolleke duwen.

Mijn advies: doe de stemtest, maar bekijk ook de resultaten. En beslis dan op basis van de argumenten, je kan zelfs nog veranderen binnen de test. En denk na over wat echt belangrijk is: halalmaaltijden op school of allochtonen op de vrt, is dat de inzet van deze verkiezingen, zijn dat geen details? Voor mij gaat het over leefbaarheid, mobiliteit, en gezondheid (wachtlijsten!).

En nog een tip: hou de facebookpagina van De Zendelingen in de gaten, zij doen iets tofs en overzichtelijk met de cultuurprogramma's van alle partijen, zoals bijvoorbeeld dit van de SP.a


ps: een heel blogstukje over politiek geschreven zonder ook maar enigszins op de NVA te bashen, dat is hier aan de keukentafel wel anders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten