maandag 13 januari 2014

2013: het rapport der voornemens

Zoals elk jaar een rapport. Wrijf je maar al in je handjes want niets ze prettig als lezen waar een ander is in gefaald! Gelukkig voor mij is er ook wat goed nieuws. 

Voornemen #1: meer lezen

Check, check, check!
Ik heb dit jaar meer gelezen dan de voorbije jaren en ik vind dat heerlijk!
Precies weinig geblogd over deze boeken maar dat is minder prioritair. En ok, ik heb de laatste maanden een klein inhaalmanoevre gedaan, maar toch. Achttien Negentien boeken blijft belachelijk weinig. Maar meer dan in 2012 dus mijn voornemen is geslaagd.
En Tom Naegels zegt het zo: "Ik weet dat ik ze nooit allemaal gelezen krijg. Dat is niet erg. Tot het laatste moment zal ik mezelf wijsmaken dat het er nog van komt."

Dus ik blijf boeken toevoegen op mijn to-read lijstje op Goodreads. En het voordeel van zo'n systeem is dat ik jullie ook kan vertellen wat ik dit jaar gelezen heb.

  • Mr. Gwyn - Alessandro Baricco
  • Post Mortem - Peter Terrin
  • Vader - Karl Ove Knausgard
  • Zoon - Karl Ove Knausgard
  • Alleen maar nette mensen - Robert Vuijsje
  • Het verhaal van de dienstmaagd - Margaret Atwood
  • Bonita Avenue - Peter Buwalda
  • Gelukkige slaven - Tom Lanoye
  • Vaslav - Arthur Japin
  • Problemski hotel - Dimitri Verhulst
  • Zomerhuis met zwembad - Herman Koch
  • Stad der zienden - José Saramago
  • Stoner - John Williams
  • Nooit meer slapen - Willem Frederik Hermans
  • Tonio - A.F.Th. van der Heijden 
  • Post voor mevrouw  Bromley - Stefan Brijs
  • De honderdjarige man die uit het raam klom en verdween - Jonas Jonasson
  • Maar buiten is het feest - Arthur Japin
  • + EDIT: Een vrouw op de vlucht voor een bericht - Grossman

En ik heb het gevoel dat ik nog boeken ben vergeten maar dat zal dan wel niet. (edit: toch wel! Greet herinnerde me aan het prachtige boek: een vrouw op de vlucht voor een bericht, een fantastisch boek).
En als jij me zou vragen wat dat éne boek is dat je echt zou moeten lezen: Mr. Gwyn van Baricco. Verslind dat boek. Lees het traag. En herlees het.
Van het lijstje dat ik begin dit jaar opsomde heb ik veel niet gelezen. Volgende to-reads transfereer ik dus vrolijk naar 2014:
  • De gebroeders Karamazov 
  • Hoe durven ze? - Peter Mertens 
  •  The Tipping Point -  Malcolm Gladwell
  • Joost Vandecasteele (ik lees zijn columns graag, ik denk dat dat een slimme mens is en ik zie (zag) hem soms fietsen in Brussel denk ik, wat hem ook een sympathiek mens maakt)

voornemen #2: water drinken

Gebuisd. Ondanks een klein wedstrijdje met mijn collega waarin we allebei faalden. We dronken wel meer water, maar zeker nog niet genoeg en er waren nog altijd teveel dagen dat ik voor de middag niet één glas water had gedronken op kantoor, enkel bij het ontbijt. 

voornemen #3: goed eten, wat eigenlijk tien voornemens in één zijn


Globaal genomen: geslaagd, maar er is nog veel werk aan de winkel. Of beter gezegd: werk voor ik naar de winkel ga.

  • meer bio

Check. Vooral de winkelkar van de Colruyt ligt vol biospullen. Maar fruit en groenten kocht ik nog steeds bij de Turk. Voor 2014 zal ik me tevreden moeten stellen met het zéér beperkte aanbod in de supermarkt aan biovoedsel en het eveneens schrale aanbod in de biowinkels zelf.

  • lokaal

Gebuisd vrees ik. Ik ben na een jaar nog niet op de biomarkt geraakt op het Falconplein waar ik vorig jaar van sprak. Ik kocht nog wel bewuster seizoensgroenten, maar dat telt niet.

  • meer fair trade

Ik kocht toch al volgende producten regelmatig in de wereldwinkel: curry (niet meer voorradig de laatste maanden, boehoe!), kokosmelk, rietsuiker.

  • minder kleur- en bewaarstoffen

Dit voornemen zal er blijven staan voor het derde jaar op rij *bloos* tja.

  • minder aspartaam en ander zoet vergif

Check. Ik kickte zo goed als volledig af van cola zero/light (met hulp van mijn werkgever die niet langer deze drankjes gratis aanbood). Ik kocht heel weinig andere light producten. Hier in Uruguay zal dat moeilijk worden. Ze draaien hier overal zoetmiddelen in. Er is in één soort yoghurt zonder zoetstoffen te vinden. En ik heb gezocht in álle winkels.

  • meer noten

Check. Maar dat mag nog meer.

  • meer aardappelen en daar meer in variëren

Check. Veel puree maar ook andere aardappelgerechten stonden vaker op het menu in 2013.

  • meer fruit

Check met de hakken over de sloot/fruitmand. De laatste maanden in Uruguay heb ik fruit systematisch bij mijn ontbijt toegevoegd en dat smaakt me. Er waren dus periodes met veel en periodes met minder fruit.

  • minder eten weggooien

Onvoldoende. Ik ging het eens een maand opschrijven maar heb zelfs dát niet volgehouden. En ik vind het echt niet ok van mezelf dat ik zoveel weggooi, en het is iets wat ik echt helemaal in de hand heb. Ik las nog een goed idee: een groentenbouillon kan je ook maken van verlepte groenten (een slappe wortel, een halve bussel peterselie met hangende blaadjes,...).

  • meer thee drinken

Onvoldoende. Ik ben meer en meer koffie aan het drinken. Ai.

  • geen leren sjakosjen meer

Check. Ik heb een heel mooi nepleren sjakosj gekocht and that's it denk ik.

Ik ben dus redelijk tevreden met mezelf. En ik ben bijna klaar met mijn voornemens voor 2014. En daar komen ook, speciaal voor u, wensen bij. Tot een dezer dagen, lieve lezer! Bedankt voor het meelezen het voorbije jaar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten