donderdag 3 januari 2013

Voornemens 2012: het rapport

En, ben ik geslaagd? Tijd voor evaluatie!

1. Zeven kilo afvallen
Hm, ok. Ik ben er dichtbij geweest. Dichter dan nu. Stickk.com heeft me veel geholpen, om dan over te schakelen naar een excel met WW-punten en de laatste kilo's gingen met de app Dieet Watch. Die staat terug actief. Sinds gisteren. 7 kilo, dat is echt veel. Excuus: te ambitieus doel.

2. Sporten
Geslaagd. Abonnement zelfs met een jaar verlengd. Ik ben bijna twee keer per week gegaan. Met uitzondering van korte periodes van hevige sinuspijn (elk ander pijntje en vooral vermoeidheid heb ik overwonnen) en de kwesturen na de val tussen het perron en de trein. En had ik al gezegd dat I-Fitness Berchem echt een goede club is?

3. Elke maand 1 stuk naaien
Oei, als ik mijn blog mag geloven alvast niet. Maar er waren wel opvallende dingen. De draagzak (vorige week heeft Oona er weer heerlijk in geslapen, zo'n heel zacht snurkend meisje op je rug, ooooh), het jasje (ik heb mij over de mislukkingen gezet aangezien ik complimenten blijf krijgen), een feestkleed (ik moet nog eens gaan piepen in de trouwalbum van mijn broer, want een schone foto heb ik er nog niet van gezien en in mijn herinnering is het toch wat boerin-wil-chique-en-elegant-doen).
Verder nog: een kleedje met varkentjesstof voor Oona (mooi en goed gelukt, maar snel te klein) en een kleedje voor mezelf uit tricot. En in december naaide ik nog een kleedje voor Oona en een rok (uit hét boek natuurlijk) voor mezelf.
Gebuisd, dus toch. Ik hoor de overlock soms stilletjes roepen uit het naaikamertje: kom nu toch.

4. Minder slecht eten
Ik at echt minder slappe broodjes, fletse slaatjes, slechte koffiekoeken... minder verspilde calorieën dus. Maar er is nog veel verbetering mogelijk. Mijn voornemen voor 2013 wordt nog wat scherper op dit punt, wordt vervolgd. Een zes, maar Katelijne kan beter.

5. Emotie en werk iets meer loskoppelen
Awel, dat is goed gelukt. De emo-buien zijn minder frequent en korter van duur. Minder hevig durf ik niet te zeggen. Ik kan alleen maar hopen dat mijn collega's er niet teveel van hebben gemerkt. Tot tien tellen helpt, tot twintig tellen nog meer. Een zeven, goed gedaan.


6. Terug toneel spelen
Check. Op de laatste dag van het jaar diende ik een subsidiedossier in voor een nieuw theaterproject. Ik kan het nog bijna zelf niet geloven, maar het wordt geweldig. Ik ga drie dingen verklappen: de titel is Pigment, het is muziektheater samen met de geweldige Marjan en haar sax en de première is op 1 mei.


7. Meer koken uit kookboeken
Dat valt tegen. Maar ik heb geen nieuwe kookboeken gekocht. Alleen vorige week eentje gekregen, het boek Goed Eten. En als ik dat nu eens helemaal lees, dan komt voornemen 4 ook goed. Nipt geslaagd omdat ik de kookboek van de boerinnenbond regelmatig opensla én ijverig receptjes noteerde van het internet, zoals die van haar.


8. Schilderkarweitjes in ons huis en tuintje inrichten.
Deurstijlen
dampkap
traphal (ai)
berging (huh, gingen we die schilderen?)
plantjes in de tuin, tuintafel, lampionnetjes. De tuin waar ik verder niks in doe. En manlief is bezig een tuinkot te zetten. Al een poosje. Elk zijne rayon en ik ben (wederom) net geslaagd. Een 5,5, kom.

9. Beter leven, in de zin van ethischer, gezonder.
 Meer bio
ecologische voetafdruk verminderen (we plannen echt geen korte citytrips met vliegreizen. We gaan zelfs met de trein naar Keulen binnenkort, maar dat is 2013 dus dat telt niet)
eten volgens de seizoenen (veels te weinig, ik ga een kalender ophangen)
tonijn eten (volledig gestopt, en oh, wat mis ik de smaak van tonijn! En ook andere vis eet ik veel minder)
meer fair trade (mja, toch niet overtuigend genoeg gedaan het voorbije jaar. En nu hebben ze de beste currysaus geschrapt uit het assortiment) 
overgestapt naar Triodos (en dat is een opluchting, ik kan het u aanraden)
Geslaagd, doe zo voort en we doen er nog een schepke bovenop in 2013.



1 opmerking:

  1. wij hebben denk ik nog een potje curry van de wereldwinkel staan (en vinden hem niet lekker, dus kom maar halen) en als je naar Keulen gaat, hangslotje meenemen!

    BeantwoordenVerwijderen