woensdag 16 januari 2013

Gezien: Bloed (FroeFroe) en Wiejoow (HETPALEIS)

Zaterdag was het 24u van het podium en het was de moeite.
Ik vind dat tof, zo'n festival, op korte tijd véél zien en doen.
Ik zag Bloed van FroeFroe en vond het goed. Sneeuwitje meets vampieren, of zoiets. Grappige voorstelling, met veel dubbele bodems, nooit plat. En wat een prachtige scènebeelden, alweer. Wat ze vormelijk doen met authentieke poppenkastpoppen was zo mooi. Kijk naar het filmpje en stop op 0:23.



Een geniale weergave van de zeven dwergen. En dan wordt het nog beter met de kaboutermustskes als vingerpopjes.
De live muziek maakt het weer helemaal af. Het was misschien alleen wat veel. Muziek, poppen, acteurs, projecties, kostuums,... Voor mij mocht het wat uitgepuurder. Maar ik stel voor dat je gewoon zelf gaat kijken, op Fortbom bijvoorbeeld, zo'n fijn festival. Nog lang wachten, dat wel.


's Middags zag ik Wiejoow in HETPALEIS. Goed idee, een voorstelling maken zonder woorden. En de eerste scène met de reuze ballon was heel amusant en sympathiek. Maar het kon me niet blijven boeien. Knotsgek spel met soms grappige geknutselde attributen en voertuigen. Maar het miste de poëzie, de afwerking. Was het de muziek die me niet kon raken? Het spel dat te vaak een rommeltje was? Het te gemakkelijk scoren met black-light effect? Ik weet het niet. En het maakt niet uit. Want in de zaal zaten veel kindertjes op het puntje van hun stoel. Ze hebben zich niet verveeld, integendeel. Dus dan is het niet erg dat deze saaie volwassene het niet helemaal begreep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten