zaterdag 5 januari 2013

Voornemen #1: meer lezen

Er was een tijd dat ik elke week naar de bib ging. En elke week had ik mijn boeken gelezen. Vijf stuks. Afgestempeld op een groene kaart, die dan in het plastic mapje vooraan het boek werd geschoven. Ik had op een bepaald moment zelfs alle boeken voor mijn leeftijd die er een beetje goed uitzagen gelezen. Mijn zus las nog meer. Stiekem, in bed. En dan mochten wij alleen naar de bib wandelen, kochten we snoep van ons zakgeld en kregen we alle nieuwe boekjes mee van de mevrouw van de bib. De vale oranje kleuren van de bib, de metalen rekken, de geur. Het is een groot stuk van mijn jeugd.


Onlangs ben ik met Oona voor het eerst naar de bib geweest, heerlijk.Ze leest heel graag en heel veel boekjes. Haar collectie bestaat ook al uit een dertig boeken denk ik. En in Berchem is er een heel goede kinderbib en ik heb alvast een ontdekking gedaan: Tom Schamp. Een geweldige illustrator en we geraken maar niet uitgekeken op 'Otto en de luchthaven'. Nog een keer dat boek? Geen probleem, meisje, nestel je maar hier, op mijn schoot, tussen mijn armen, leg je hoofd maar op mijn borst, ik hou het boek wel vast, sla jij de bladzijden om, ik vertel jou wat, jij vertelt mij wat en de tijd glijdt voorbij.




In 2013 wil ik meer lezen. Geen voornemen zonder actieplan, zegt de manager in mij. 3 strategieën om dit voornemen te doen slagen:
- minder crappy tv kijken. Ik was onlangs in een gesprek verwikkeld en bleek dat ik toch quasi elk flutprogramma toch een keer heb gezien (programma's over tienerzwangerschappen, niet-weten-dat-je-zwanger bent, vieze ziektes en daarmee op tv willen komen, Jani (!), Junior Masterchef, iets met cupcakes, ...).
- op de trein lezen. Vroeger las ik veel op de trein. Toen las ik de krant en tegenwoordig werk ik veel. In 2013 wil ik af en toe gewoon een boekperiode in het leven roepen en dan in één keer (dus in een aantal treinritten) een boek uitlezen.
- meer op vakantie gaan. Want op vakantie lees ik graag en veel. Dus daarom zijn de reizen naar Portugal en Frankrijk al gepland. 

Sinds vorig jaar zit ik op Goodreads, jaaaaaa, nog een sociaal netwerk. Maar een lijstjes-sociaal netwerk en dat vind ik handig. Ik kan bijhouden wat ik gelezen heb en wat ik nog wil lezen. (de enige reden waarom ik niet op Pinterest zit is omdat ik wéét dat ik daar snel aan verslaafd zou zijn).

Korte samenvatting van de 'to reads':
klassiekers: De gebroeders Karamazov (staat al in de kast) & Nooit meer slapen
non-fictie: boek van Peter Mertens en 'the tipping point', geen idee of ik dat graag ga lezen
romans: Arthur Japin bijlezen (ik sta 2 boeken achter), Saramago bijlezen (2 meesterwerken gelezen, hoe zou de rest zijn), Joost Vandecasteele (ik lees zijn columns soms wel graag).

Het eerste boek van 2013 werd al op 2 januari gelezen: Mr. Gwyn van Alessandro Baricco. Fantastisch boek, maar ik had niet anders verwacht. Wat een schrijver. Wat een boek. Met inhoud en vorm spelen alsof het niets is en daarbovenop een mooi verhaal.
Maar meer details dus op Goodreads.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten