woensdag 24 januari 2018

Digital detox - part 1

Ik trok zes dagen naar Nederland om te niksen, te schrijven, te lezen, te shoppen. Ik nam mijn beste vriendin mee en liet Michiel en de meisjes achter, eventuele schuldgevoelens ook. Nood aan rust, ruimte en een uitzicht op de velden en wat inzicht in mijn hoofd.

Ideaal moment om werk te maken van mijn voornemen: minder met mijn telefoon bezig zijn. Voor deze ontwenningsperiode (want dat was het), heb ik eerst de schade opgemeten met de app Quality Time. Ik dacht te weten hoe erg het was (erg) maar het was nog erger (heel erg).

Volgens mij liegen veel mensen over het gebruik van hun smartphone net zoals over hun gewicht: je onthoudt toch het liefst je beste resultaat: die dag dat je toevallig een kilo minder woog of die dag dat je toevallig wat minder gebruik maakte van die vreselijke telefoon (omdat je toevallig in de sauna zat de hele dag, maar dat zeg je er dan niet bij natuurlijk).

Maar kijk, taboes doorbreken, open en bloot! Mijn telefoon gebruik ziet (zag!) er zo uit:

week 31 januari








week 7 januari







week 14 januari






Wat zeggen de cijfers?
Ik ben nogal consequent in mijn verslaving. Dag om dag zijn er dan wel verschillen, over een hele week tijd bekeken, zit ik gewoon steeds verschrikkelijk veel op dat ding. Per week dus 10 tot 12 uur. Dat is dus meer dan een volledige werkdag. AU.
Per week ontgrendel ik meer dan 500 keer mijn gsm. En ik kijk nog veel meer, zonder te ontgrendelen. Om te weten hoe laat het is, maar ook om te kijken of er toch geen berichten zijn.... Duizend keer misschien? Als ik telkens een kus zou geven in plaats van te ontgrendelen (dat duurt even lang?), er zou nog al eens liefde knetteren hier!
Per week spendeer ik minstens 3 uur op facebook. Ik vind dat heel veel. In die derde week zitten ook veel uren Chrome, maar dat is omdat ik twee afleveringen van Big Little Lies had gecast naar mijn tv, dus dat is toch een klein excuus. Want nee, verder kijk ik helemaal geen tv.
Ik ben ook geschrokken van whatsapp. Ik zit wel in een paar groepjes, en daar wordt soms wel gekakeld, maar ik dacht dat het wel meeviel. Niet dus.

Cold Turkey
Ik ben gestopt met facebook. Vrijdagochtend heb ik de laatste keer gekeken, en ik zal het vandaag (woensdag) voor het eerst terug doen. Ik wil namelijk deze blogpost posten op facebook, ah ja.
Mijn verslaving liet zich heel erg voelen. Ik heb mijn telefoon de voorbije dagen nog altijd heel veel vastgehad (whatsapp!!) en telkens was er die facebook reflex. Vanop het home-scherm staart een leeg hokje me aan, waar normaal de facebook app staat.
Je moet weten: ik hou van facebook. Ik vind het fijn om zo levens te volgen, van het ene al meer dan het andere. Ik vind het fijn om pagina's te volgen, ik vind het fijn dat facebook dat voor mij allemaal netjes verzamelt. Dat er nieuwe vegan-pizza is bij de beste pizzeria van de buurt, dat mijn nichtje graag dat tuintafeltje wil dat hier in de weg staat, ik lees interessante meningen, artikels en verhalen. En ik heb al zo hard gelachen (Luk Haekens en de wolf  ❤), wat een heerlijk medium toch om de grootste onzin te delen!
Maar: ik ben verslaafd.
Het is eigenlijk heel eenvoudig: zijn al deze voordelen drie uur van mijn tijd waard? Wat zou ik kunnen doen met die drie uren? Ik zou bijvoorbeeld in een tijdschrift meningen en artikels kunnen lezen (ik zou me kunnen abonneren op MO*magazine of De Correspondent). Ik zou meer kunnen schrijven, meer kunnen lezen. Want vaak zijn de romanpersonages interessanter dan de levens van mensen die ik eigenlijk toch niet zo goed ken.

Zo'n detox is niet eenvoudig. Toevallig had Michiel een schattig filmpje gepost van Juno. Had ik dus gemist. Mijn zus vroeg of ik mee wou naar een concert, ik klikte zonder nadenken de facebooklink open. En ik vertelde enthousiast over een vriendin, ik wou even een foto laten zien, maar wacht nee, die foto staat op facebook. Om maar te zeggen: mijn leven is behoorlijk verweven met facebook. Dat heeft Zuckerberg goed geregeld.

En? Het doet deugd. Het voelt goed. Ik heb nog geen idee wat ik morgen ga doen. Zeker niet hervallen in mijn oude gewoontes (de facebook app komt niet meer op mijn telefoon en op mijn computer wordt facebook niet meer automatisch geopend), maar wat dan wel? Een dagelijks kort facebook moment? Of wekelijks? Of enkel functioneel gebruiken voor mijn blog?
Ik weet het niet, laat ons dat houden voor een blogbericht over een maand of zo.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten