dinsdag 31 januari 2017

Veggie voor beginners - dé lijst

Of het toeval is, dat weet ik niet.
Maar de laatste weken krijg ik heel vaak de vraag naar veggie recepten. Eenvoudig, snel, gemakkelijk. Niemand heeft al gevraagd naar ingewikkelde recepten die veel tijd vragen met allerlei speciale ingrediënten. Daar zijn kookboeken voor. (Maar, nu we het er toch over hebben, ik kan alleen maar aanraden die kookboeken af en toe open te slaan, want jongens toch, eenmaal je proeft weet je meestal waarom granaatappelmelasse nodig was of waarom je die paprika's eerst roostert en dan pas in je hartige taart gooit.)

Veel vragen dus naar dagelijkse veggie-kost. Ik ben 2017 begonnen met het voornemen om weekmenu's te maken (check de blog van mme zsa zsa en de facebook-pagina). De belangrijkste reden is dat wij absurd vaak naar de winkel gaan. Elke dag, minstens, want vaak ga ik dan ook nog tussen de middag iets halen. Ik doe dat graag, naar de winkel gaan, al is dat met een peuter van 18 maanden minder een pretje. (Ik was ze onlangs eens kwijt, maar het meisje stond rustig aan de ingang te wachten en had alvast een tomaat gepakt en daar een hapje uit gebeten.)
Zo vaak gaan winkelen is vooral niet tijdsefficiënt en de tijd tikt genadeloos weg tussen half zes en zeven. En dat is het tijdslot waarin bij een doorsnee-gezin álles moet gebeuren en waarin kinderen moe en hongerig zijn en dus zorgen voor vertraging en complexiteit bij dat alles.

Slechts één keer naar de winkel gaan per week is nog altijd onmogelijk (mijn weekend wíl ik ook niet plannen, en ik vergeet ook altijd wel iets), maar het is wel een verademing.
En dan moest het beste nog komen: we eten sinds de weekmenu's nóg lekkerder en gevarieerder. Michiel zei vandaag dat het precies terug is zoals ons jaar in Uruguay: elke dag ander en lekker eten. En dat wil wat zeggen, want toen had ik écht bijna niets anders te doen dan te bedenken wat we gingen eten.

Om die weekmenu's te plannen, maakte ik een lange lijst van dagelijkse dingen die wij eten en dus allemaal niet giga veel werk zijn. Daar zit nog wel wat variatie in, maar op woensdag heb ik meer tijd en Michiel kan op vrijdag ook al wat vroeger in de potten roeren.
En kijk, we moeten wat meer delen in het leven. Dus die lijst kan je hier nalezen.
Er staat vanalles op, ook heel vanzelfsprekende dingen (denk: appelmoes) maar dat is omdat ik die dan zelf niet zou vergeten wanneer ik mijn weekmenu opstel. Veel links ook naar recepten, en je zal zien dat er ook wat Smartmat recepten bij staan. We bestelden ondertussen een twintig tal keer een veggie-box en ik ben daar zeer tevreden van. Gemakkelijk en lekker en echt gewoon goede recepten en sommige zijn dus blijvers.

Een opiniestuk over vegetarisch koken schrijf ik wel een andere keer. Psychologisch gezien werkt het ook beter wanneer je eerst iets geeft (dé lijst) en dan pas iets vraagt (begrip voor de keuze om twee jonge kinderen vegetarisch op te voeden en dat ik je een schuldgevoel geef als je tonijn eet). Dus hou u maar al vast. Intussen kom ik tot mijn vast mantra dat me ooit is ingefluisterd door mijn schoonbroer: Waarom ik vegetarisch eet? Omdat ik me daar beter bij voel. 

Voor de aardigheid ook onze eerste weekmenu's, allemaal dus dingen uit de lijst.
En als er nog vragen zijn, steek uw vinger maar op.

Week 2


  • maandag: snelle bami
  • dinsdag: pasta met broccoli en walnotencrème (recept Smartmat)
  • woensdag: recept witloof tarte tartin (recept De Standaard) en (rode) salade
  • donderdag: erwtjes en worteltjes, aardappelen in de oven, veggie burger
  • vrijdag: broodpizza
  • zaterdag: snelle citroenspaghetti

Week 3

  • zondag: hamburgers van zelfgemaakte pistolets, gebakken portobello en gebakken witloof, salade
  • maandag: linzen met mozzarella en wraps
  • dinsdag geroosterde wortel/pastinaak/ui/aardappel met veggieburgers en homemade tzatiki
  • woensdag: spinazie-maïs pannenkoeken (recept Smartmat)
  • donderdag: appelmoes met gebakken aardappels in de oven en linzenballetjes met de overschot van de linzen
  • vrijdag: zoete aardappels in de oven met brie en pijpajuin en bulghur
  • appel-pastinaak soep
  • waterkerssoep

Week 4


  • maandag: koolsla, vegetarische shoarma, pitabroodjes
  • dinsdag: Pasta broccoli mascarpone, gemarineerde tempeh
  • woensdag : Chile sin carne met taco's
  • donderdag: prei puree eitjes kaassaus (schoonpapa kookt)
  • vrijdag: verse ananas, pot tiki massala (AH) rijst kipstuckjes (vegetarische slager)


Week 5

  • maandag: quiche met jonge worteltjes, rode ui en geitenkaas, veldsalade met komkommer en peer
  • dinsdag: wok met geraspte witte kool, noodles, pinda/ketjap saus en iets van veggiestukjes
  • woensdag: vegan risotto met knolselder en kikkererwten en champi's
  • donderdag: penne met avocado, basilicum, kerstomaatjes en parmezaan
  • vrijdag: vegetarische vindaloo met tofu en rijst (recept smartmat)
  • zaterdag: rode linzenballetjes maar met wat erbij?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten