maandag 23 december 2013

Apps voor kleuters


Eerst efkes zeggen, al dat gemor over kinderen en beeldschermen, ik heb daar geen zin in. Om dan toch in de verdediging te schieten, ah ja. Oona speelt max. 15 minuten per dag een spelleke, ze kijkt zeer zelden tv. Op het moment dat ik dit schrijf heeft ze al een week niets gespeeld denk ik. Maar deze apps hebben ons gered op het vliegtuig, meermaals op restaurant en op plekken waar je moet wachten en zo stom ben geweest om niks mee te nemen van speelgoed of een boekske. De immigratiediensten van Uruguay, ik zeg maar wat. 

Het lijstje hieronder zijn betalende apps (denk ik toch). Ik vind het raar dat mensen er soms niet voor willen betalen, het gaat ochgottekes meestal slechts over €0,99 of minder! Ik moet zeggen dat de return-of-investment bij heel wat ander speelgoed een stuk lager ligt.
Sommige apps staan op mijn telefoon (Samsung Nexus) andere op de Ipad (1, jaja). Inspiratie vond ik vooral bij de Noorderburen, waar er goede intiatieven zijn zoals Media-ukkies

  • Toca Boca Hairsaloon
Geweldig kapsalon. In tegenstelling tot al die andere spelletjes waarbij je popjes hun haar moet knippen, kleedjes aan doen, etc. is dit leuk grafisch vormgegeven. De grappige geluidjes maken het af.
De eerste versie van het kapsalon is precies alleen voor de iDinges. De opvolger ook voor Android. Hm, grote kans dat we ook de andere installeren.


  • Slaap lekker!
De ideale bedtijd-app: alle lichtjes uitdoen bij de dieren. Oona is gek van de kip die een ei legt, ik vind het een heel mooie app (die hond! die visjes!). Ik word er zelf rustig van. De uitbreiding (met onder andere een ooievaar op het dak) is het ook zeker waard.


  • Kiekeboe
Voor de allerkleinsten: doodeenvoudig maar leuk. Veeg met je vingers en ontdek de afbeelding. Jammer dat de kwaltiteit van de prenten niet altijd even hoog ligt. Leuk voor kinderen die genieten van woordjes leren!




  • Knuffelzoo

Van dezelfde makers als NightyNight. Zeer grappige app, doodeenvoudig maar we liggen altijd dubbel. Na een tijdje ken je het wel natuurlijk, maar er is een kind dat niet van herhaling houdt?



  • Knuffelbos 
Euh ja, ik bedoel de knuffelbosapp van Jeroom, van den Humo dus. Gewoon, omdat dat dus leuk is.




  • Jop
Hollandse, ietwat brave apps. Maar Oona vind het tof om Jop zijn speelgoed op te ruimen, eten te maken of de jasjes van de kindjes aan de kapstokjes te hangen in de klas. 'Jop gaat slapen', 'Jop gaat eten' en 'Jop gaat naar school' dus. De bijhorende spelletjes zijn niet erg de moeite, het liedje van 'Jop gaat slapen' is een echte oorwurm (u weze gewaarschuwd).



  • Te gekke dierentuin
Een app van een kleuterboek. Echt supermooi en leuk om te doen: dieren samenstellen en ze dan in de zoo zetten. Oona wil het vooral júist doen, ik hou meer van een slang met olifantenpoten. En er komen telkens dieren bij dus je bent wel even zoet. En het zijn geen boederijdieren! Na twee jaar heb ik het wel gehad met al die kinderboeken vol koeien en schaapjes.

  • Mama kwijt
Een app van uitgeverij Gottmer, de uitgeverij van ongeveer de beste (of toch de mooiste) kinderboeken. Het is eigenlijk gewoon een filmpje van het prachtige prentenboek. Maar het wordt heel mooi verteld en de muziek is origineel. Al blijft het boek (met knuffeltje) nog altijd dat tikje beter, we vinden het zo leuk om bladzijden om te slaan.




Nog iemand tips?

ps: zelf houd ik het op Wordfeud. Daag me gerust uit, ik sta op scherp!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten