dinsdag 22 oktober 2013

Gelezen (op de e-reader!): Alleen maar nette mensen

Vaders begrijpen dochters. Ik kreeg een e-reader. Als tijdelijk-afscheidscadeau of voortijdig kerst- of verjaardagscadeau.
Ik was al langer aan het loeren naar de e-readers. Want nee, lezen op een iPad is totaal niet aangenaam. Maar ik vind zelf dat het nogal decadent wordt: smartphone, laptop, iPad, iPod en dan ook nog een e-reader. Maar tegenover cadeaus moet je niet kritisch zijn dus... waw, wat een leuk ding!

Ik las op het vliegtuig al meteen meer dan de helft van een boek (59% om precies te zijn, de Kobo e-reader geeft dat netjes aan). En het was het perfecte vliegtuigboek: Alleen maar nette mensen van Robert Vuijsje (je wil toch gewoon al iets lezen van de man omwille van zijn naam). Het is een grappig boek, bijzonder vlot geschreven en toch maatschappijkritisch. Het gaat over een Joodse jongen die eruit ziet als een Marokkaan. Hij wil als rijkeluiszoontje in Amsterdam iets anders. Niet zomaar iets anders, maar iets heel specifieks: een intellectuele negerin. Het boek had zelfs een verrassend positief einde, echt een aanrader al moet je tegen wat bloot kunnen.

Wat is lezen toch heerlijk. Verdwijnen in een andere wereld. En met een e-reader verdwijnen de ongemakken van dikke boeken: zo'n e-reader kan altijd nog wel bij in mijn sjakosj en het leest fantastisch in bed. Alleen zou het nog beter zijn als deze e-reader ook een lichtje zou hebben, zodat ik in bed kan lezen zonder licht aan te doen (dat zou Michiel wel kunnen appreciëren).

Ik hou nu enkele maanden bij in Goodreads wat ik wil lezen en dat werkt goed want zo vulde ik meteen de e-reader voor volgende weken (ja, elke week een boek, dat moet hier perfect mogelijk zijn!).


Nu moet ik alleen nog maar beslissen wat ik éérst ga lezen: Bonita Avenue of Het schervengericht? José Saramago of Herman Koch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten