zondag 29 juli 2012

Gezien: De Schpountz


Nee, Oostende is niet zo ver. Zeker niet als je dicht bij het station woont. En al helemaal niet als Comp. Marius speelt op Theater aan Zee en het er niet meteen naar uitziet dat we ze ergens anders kunnen bewonderen. Ik ben fan. Oh, wat ben ik fan. Jaren geleden ontdekt op dat andere heerlijke zomerfestival, de Zomer van Antwerpen. Toen voor het eerst in mijn leven tonijnsteak* gegeten, en dat was dan nog het minst indrukwekkende. Die speelstijl, de taal, de scène (zo weinig maar zo juist), openlucht,... Nu ik op hun site kijk, blijkt vooral hoe verschrikkelijk veel ik níet heb gezien.
Vrijdag was het première van De Schpountz. Een onnozele farce en een ode aan de toneelspeler. Vroeger een film, nu een toneelstuk. De locatie was nu niet zo bijzonder (al vind ik het wel gedurfd zo 'open' te spelen in een openbaar park in Oostende) maar ik was meteen mee. De voorstelling begon een halfuurtje later, maar kijk, het was gestopt met regenen en we konden ondertussen een mierzoet muskaatwijntje drinken. Wat een prachtig verhaal van Pagnol. Wat een prachtige bewerking. Twee uur lang gewoon meegaan, gewoon de acteurs volgen en veel lachen. De rekwisieten van dit stuk zijn met een precisie uitgezocht (die aap!) en tillen alles naar een hoger niveau. Je moet er wat voor zijn misschien, de ietwat kinderlijke speelstijl. We zagen ook Wintervögelchen van Comp. Marius met Jan Decorte en ik had toch meer vuurwerk verwacht, omdat op papier (en vooral in taal) zo'n schone samenwerking was. Niet slecht hoor, maar hier, onder den bloten hemel, met het dreigement van regen, in een zenuwachtige première, zie ik ze nog veel liever. Want dat gebeurt er dus: je gaat de personages ongelofelijk graag zien. Na Duikvlucht weer een absolute topper. Ik heb genoeg om nu de natuur in te duiken.

En wat is het nu, 'De Schpountz'? Ik kan het je niet verklappen. Ik zal laten weten als die bende nog eens in de buurt te bewonderen is. Ik hoop dat de programmator van ZvA is komen kijken en ze een speelplek aanbiedt volgende zomer. Zo'n oude kasseiweg ergens in de haven, dat zou toch schoon zijn?

*Intussen eet ik geen tonijn meer, overbevissing enzo. Spijtig, want dat is toch vreselijk lekker. Maar als we misschien allemaal stoppen met tonijn eten, dan komt het misschien allemaal wel goed over een paar jaar?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten