maandag 5 december 2011

UiTiD = goed idee?

Vandaag werd er een vernieuwde versie van UiTinVlaanderen.be gelanceerd. Een frissere look maar vooral, een coole integratie van UiTiD, dat hebben de collega’s goed gedaan. UiTid is een gewéldige technologie die aanbevelingen genereert voor jouw vrijetijdsgedrag. Dat klinkt ingewikkeld maar laat ons beginnen bij het begin; een profiel. Zet u over uw profielenangst heen en creëer een UiTid. 

De integratie met facebook/google-id werkt het best. Surf nu doorheen het gigantische aanbod op UiTinVlaanderen.be en duid aan wat je leuk vind. Ik heb zo veel zaken aangeduid en bij sommige ook ‘hier ga ik naartoe’. Dat wordt allemaal gedeeld op facebook, maar hé, wie dat niet leuk vindt, dat kan je ook gewoon afzetten. Vind je iets niet meer leuk? Dan verwijder je het van je profiel. Moet niet iedereen weten dat je uitkijkt naar de nacht van de schlagers zet het dan gewoon op privé. Account- en profielbeheer zit volgens mij dik ok. 





En dan komt het, het kotteke ‘aanbevolen voor jou’. Op basis van wat je leuk vind gaat de machine op zoek naar events die bij je passen. De machine zoekt gelijkaardige gebruikers. Dat werkt zo: als gebruiker A en gebruiker B net als jij naar evenement 1 gaan en zij gaan ook naar evenement 2 dan is de kans groot dat jij evenement 2 ook leuk gaat vinden.




Binnenkort zal UiTid ook draaien op andere sites. Met één profiel (je UiTid) kan je op die sites aanduiden wat je leuk vindt en wat niet, en dat leidt allemaal tot betere aanbevelingen. 

Ik ben heel benieuwd wat dat gaat geven en wat die machine mij gaat voorschotelen. Wellicht nog meer goesting (en daarbij het besef dat ik dat niet allemaal ga kunnen doen/beleven/bekijken/...). Maar ik vind dat dus oprecht tof, een oprechte vooruitgang. Heel de theorie van risicoreductie, ik volg dat gewoon. Maar ik weet het ook niet, of het allemaal écht gaat werken. Nu is het belangrijk dat de machine 'leert' en dit kan enkel als er genoeg users zijn die meedoen. Doe je mee? Of vind je het maar niks?

En dan de belangrijkste  vraag: hoe zetten we dit in voor Vlieg? Als Vlieg de families de weg wil wijzen naar de strafste activiteiten, dan is dit toch gewoon de toekomst? Wat een mogelijkheden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten