zaterdag 3 december 2011

Is het nu een passief huis?

Die vraag krijg ik vaak. Wie zal het zeggen. Ons huis is een zeer energiezuinige woning. Er zijn verschillende manieren om een passiefhuis te definiëren aan de hand van allerlei waarden. Nogal technisch dus. 2 dingen die ik min of meer begrijp (met wat google erbij, natuurlijk).  Het E-peil is een maat voor de energieprestatie van een woning. Hoe lager het E-peil, hoe energiezuiniger de woning is. Voor woongebouwen mag het E-peil sinds 2010 maximaal E80 zijn. Een lage-energiewoning heeft een E-peil van maximum E60.  Ons huis heeft een E-peil van 34. En dat is onder de E40-norm voor een passiefhuis die telt voor de belastingen. Goed nieuws dus voor onze centjes.
Het E-peil hangt af van:
  • de compactheid (zit zeer goed in ons huis, super compacte rijwoning)
  • de thermische isolatie (relatief goed, voordeel van rijwoning is ingesloten, maar de zijmuren zijn niet zo dik geïsoleerd)
  • de luchtdichtheid (zit bijna goed, hier is bij de bouw een foutje gemaakt, wordt nog rechtgezet)
  • de ventilatie (toppie, we hebben een mega machine)
  • de verwarmingsinstallatie en het systeem voor warmwatervoorziening (toppie, zie boven)
  • de oriëntatie en bezonning (goed, want geen rechtstreeks zonlicht in leefruimte, teveel gevaar op oververhitting)
  • de koelinstallatie (ok)
Daarnaast is er het K-peil. Dat is bij ons 23. De K-waarde staat voor de totale isolatiewaarde van een gebouw. Een laag getal duidt op een betere isolatiewaarde. Passiefhuizen zitten daar echt nog wel onder. Maar die waarde staat ter discussie lees ik. Maar kijk, het is toch een goed rapport voor ons huis. 
    Maar veel belangrijker dan neuten of het nu al dan niet een passiefwoning is, is het feit dat we hier ongelofelijk graag wonen. Bij de start van heel dit zotte project zei ik wel eens, het is mijn droomlocatie en het zal Michiel zijn droomhuis worden. Maar intussen is het ook mijn droomhuis, oh ja. Ik denk even na:
    - Het is er warm. De perfecte warm voor mijn lijf en hoofd. Het huis heeft enkel vloerverwarming in de leefruimte en de badkamer. Toch is het op Oona haar kamer een aangename 19°C. En we verwennen onszelf 's avonds met 21°C. Want zelfs dan vallen die energiekosten fantastisch mee.
    - In onze keuken is plaats voor alles. Het is een straf inductievuur. Het zijn goede schuiven. Er kan veel in. De oven is geweldig. Nog even en ik doe zelfs graag de afwas.
    - De lucht is zuiver. Dat komt voor ons ventilatiesysteem, waardoor er voortdurend verse lucht wordt aangevoerd. Ik slaap beter en volgens mij zou een goede, zuurstofrijke lucht, daar wel eens mee te maken kunnen hebben
    - Parket is mooi en zo lief voor blote voeten. Ik kijk uit naar het geluid van blote trippelende kindervoetjes.
    - Ik heb een naaikamertje. Ik zou het nog wat moeten inrichten, maar eerst moet ik nog veel naaien.
    -  We spoelen onze wc met regenwater. Dat gaat prima en stelt toch een beetje gerust.
    -  Het is hier stil. We horen niets van buiten. Driedubbel glas = driedubbel rust, en dat in de stad.
    - Zitten, eten, koken, spelen, allemaal samen in één leefruimte. Hier wordt geleefd en dat zie je aan rommel maar dat ruik je ook aan de heerlijke geur van wentelteefjes.

    Ik kan zo nog even doorgaan. En ik klaag niet over de schilderkarweitjes, hoekjes en kantjes die ons elke dag smeken om een couche.En ik besef wel dat we ongelofelijk veel geluk hebben dat we dit huis hebben kunnen bouwen.Het heeft natuurlijk veel centen gekost en onze afbetaling is niet gering, maar wij hebben de volgende jaren wel geen kosten meer. Dat stelt gerust. En we hebben de voorbije jaren dan ook zuinig geleefd. Maar wij hebben natuurlijk ook geluk, we hebben allebei een fijne job die niet slecht betaalt.
    Een dik jaar geleden stond er nog een vies krot en nu is dit onze thuis. Voor nog heel lang. 


    -

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten