vrijdag 10 oktober 2014

Terug naar België in 10 vragen

  • En wanneer zijn jullie dan terug?
Donderdag 16 oktober, na een reis van bijna 24u en een jetlag.
  • En is Michiel zijn project dan afgelopen?
Nee hoor. De steiger die hier in zee wordt gebouwd is euh, nog niet echt af, zoals je ziet.




Die wolk boven de eerste foto is speciaal hé? Wolkenliefhebbers kan ik Montevideo van harte aanraden. 
Maar goed, er duiken nog steeds heel wat nieuwe milieu- en vergunningsissues op. Maar intussen versterken twee Uruguayaanse dames het milieu-team, dus dat komt wel goed qua opvolging. Michiel zal ook vanuit België nog een paar dagen per maand het project verder opvolgen en misschien nog eens voor een korte periode naar hier komen. In Antwerpen wacht er hem meer dan genoeg werk, er staan heel wat offertes, bestekken en gunningen te wachten... Dat werk komt de laatste weken al piepen bovenop zijn werk hier en dat is redelijk zwaar.
  • En waar gaan jullie nu naartoe?
Ha, nergens! België boven! Het was tof, zo'n jaartje, maar ik én Michiel zijn heel blij om terug te komen. Dat echte expat leven is toch niet helemaal aan ons besteed.
  • En je gaat je Spaans toch onderhouden? 
Er zijn ideeën: er zou een Spaans literair café zijn in Borgerhout, een abo op National Geographic en Español, boeken lezen, tetteren met mijn Ecuadoriaanse tante, vrijwilligerswerk met Spaanstaligen,... Keep you posted.
  • En het Spaans van Oona?
Dat zal moeilijker worden maar dat vind ik geen prioriteit. In haar fantasiespelletjes spreekt Oona vaak Spaans, we zullen zien hoe lang dat duurt. Ze heeft dit jaar geleerd wat een taal is, ze heeft een (abstract) idee van werkwoordsvervoegingen en andere regeltjes. Dat verdwijnt niet zomaar, denk ik. Daarnaast hebben we wel wat boekjes verzameld en YouTube filmpjes van Pepa of Mickey Mouse worden standaard in het Spaans bekeken, dus dat blijven we nog even zo doen. Voor wie Spaans aan het studeren is, een aanrader hoor, die Pepa.


  • En moet je dan meteen beginnen werken?
Ah ja, maandag 20 oktober! En goesting dat ik heb! Jaartje loopbaanonderbreking is afgelopen. Ik neem terug mijn job op, al zal er natuurlijk wel wat veranderd zijn. Maar met mijn geweldige collega's komt dat zeker goed.
Ik ga terug 4/5 werken, het zal al heftig worden met de vrienden van de NMBS en een kleuterschool die eindigt om 15u20. Maar ik mag van mezelf daar niet over zeuren op voorhand dus ook niet bloggen, ha!
  • En ga je het dan niet missen?
Uiteraard. Sommige dingen. Andere dingen dan weer niet.
Maar weet je wat? We kunnen daar zeer snel in 't écht over praten, goed hé.
  • En de verhuis enzo?
Zoals we gekomen zijn... een deel gaat dus met de luchtvracht en vertrekt al maandagochtend richting douane. Intussen proberen we hier het appartement zeer netjes te krijgen, de eigenares is werkelijk een vervelend mens en ze zal het ons niet eenvoudig maken. In plaats van dit te bloggen zou ik beter de keukenkastjes kuisen. Wat bewijst dat ik na een jaar nog steeds niet echt een goede huisvrouw ben,  al doet deze ingeslagen voorraad Tupperware (één van de weinige dingen die hier goedkoper zijn dan in België) wel anders vermoeden, toch?


  • En uw boek?
Ik geef nog een update deze week.
  • En het briefschrijfproject?
Idem!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten