donderdag 6 september 2012

Vriendschap: investeren in verschil

Gisteren bleef ik hangen bij een flard van een gesprek. Hoeveel investeer je in vriendschap met iemand die veel van je verschilt? Het ging niet eens over mij, het ging niet eens over vriendschap, maar de zin bleef haperen in mijn hoofd.
Vriendschap is eenvoudig tussen gelijken. Je vindt dezelfde dingen tof, je hebt dezelfde levensstijl, dezelfde zorgen en dromen. Maar als ik even naar mijn vriendenkring kijk, dan zie ik veel verschil. Mijn beste vriendin ziet alle social media als compleet overbodig (ze maakt een uitzondering voor deze blog ;-)), ne maat van mij kan úren praten over hoe een Volvo optrekt (of was dat nu een ander automerk?), een andere vriendin stemde een paar jaar geleden op Yves Leterme (en ik hou mijn hart vast wat het deze keer wordt) en nog een ander vriendin kan mij écht mooier maken met make-up (met alles erop en eraan). Ik heb vrienden met nauwelijks boeken in hun boekenkast, vriendinnen die zweren bij strings, vriendinnen die alléén maar theetjes drinken, vriendinnen die enkel over hun beebies praten. Of som ik nu net allemaal irrelevante dingen op?
En, we zijn ook gelijk. Bijna allemaal hoog opgeleid, bijna allemaal huisje-tuintje-keukentje, bijna allemaal fan van Wim Helsen.


Zie ik ze graag omdat ik weet dat ze er zijn voor mij? Neen, het is niet zo egoïstisch, de gevoelens zijn oprecht. Zie ik ze graag omdat we een geschiedenis hebben samen? In Deurne, op de de planken, op de schoolbanken? Neen, want ze zijn nog steeds in mijn leven en Deurne, de planken en schoolbanken steeds minder.
En het is moeilijker de gelijkenissen te benoemen dan de verschillen (een poging: al mijn vrienden houden van eten).
Ik denk dat ik evenveel investeer in wie veel van mij verschilt dan in wie op mij lijkt. Wat is de basis voor die vriendschap? De gelijkenissen of het verschil? Ik denk dat nog ergens anders zit. Ergens tussen onze levens doorheen geslingerd.
Ik kan mij compleet verliezen in dit soort gedachten, deze blogpost schreef ik dan ook in het midden van de nacht toen het licht al uit was en de ogen eigenlijk al toe.


Misschien gewoon niet zoveel nadenken over vriendschap en gewoon een pint gaan pakken met mijn vrienden. Al vinden ze dat niet allemaal even leuk. Een theetje mag dus ook.

1 opmerking:

  1. wij moeten echt dringend op weekend! ik heb een punt van gelijkenis gevonden. we denken na over dezelfde dingen als de zon onder is! En voor mij mag dat trouwens een Vedett'je zijn. maar thee is ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen