donderdag 15 februari 2018

Cambio: hoeveel kost een deelauto aan een jong gezin?

Vorig jaar schreef ik een lange blogpost over een jaar zonder auto en wat het ons had gekost om veel van onze verplaatsingen met Cambio te maken. Veel reacties op gekregen ook, het was voor een aantal mensen de reden om eens stil te staan bij hun autogebruik.

Dit jaar sla ik de algemene uitleg over en spring ik ineens naar....

De cijfers

Dit jaar zag er heel wat anders uit dan vorig jaar: we reden maar liefst 4354 kilometer! Dat is meer dan het dubbele van vorig jaar. Dat komt omdat we dit jaar voor het eerst op reis gingen met een Cambio-wagen: een weekje naar Zuid-Engeland. Dat was super tof, en dat reisje kostte ons €319 voor 904 kilometer. Daarnaast waren er ook drie weekendjes bij (gemiddeld €100/weekend).
Ergens vind ik dat wel jammer, we zijn bijvoorbeeld met de auto naar Eindhoven gegaan, met het openbaar vervoer was gek genoeg echt lastig. In de kerstvakantie waren we een weekend in Utrecht en namen we wél de trein (wat we ook alle vier gewoon leuker vinden), maar dat kostte ons maar liefst €135. En dan reizen de jongedames nog gratis of aan een zeer voordelig kindertarief... Dus beleidsmatig zit daar echt iets niet juist.

Ik betaalde wederom geen abonnement dankzij mijn duurzame werkgever, Michiel heeft een abonnement van €8 per maand. Vorig jaar had Michiel een duurdere maandbijdrage met een lagere kost per kilometer en per uur, maar dat bleek toch niet het interessantste, zeker in die maanden dat we amper gebruik maken van Cambio. Als we de abonnementskost van Michiel er dus ook nog eens bij rekenen dan komen we uit op...

4354 kilometer 
53 ritten
voor een totaal van €1719,92

gemiddeld €0,39/km
gemiddeld 66 kilometer/rit (zonder de reis, met de weekendjes)
gemiddeld €26 per rit (zonder de reis, met de weekendjes)
gemiddeld 360 km/maand
gemiddeld €143/maand

Dat lijkt misschien behoorlijk veel, maar we betalen dus géén naft (zit in de prijs), geen verzekeringen, geen onderhoud, geen herstellingen, geen carwash, geen ruitenwisserproduct, nada!

Daarnaast kochten we inderdaad nog wel wat railpassen en losse treintickets. Maar ik ben te lui om dat allemaal bij te houden. Als de NMBS nu een iets performantere organisatie was, dan kon ik gemakkelijk een overzicht krijgen van al mijn online aankopen. Ach. Een zitplek op de trein is al te veel gevraagd, dus het zal wel 2050 worden voor zoiets wordt gerealiseerd.

We leenden minder vaak een auto van familieleden dit jaar, al gingen we een paar dagen weg met mijn mama, en zij betaalde die rit. Het is te zeggen, tot ik tegen de vangrail knalde. Die schade moet nog steeds hersteld worden (iemand een tip voor goede carrosserie?) en die zal ik dus moeten vergoeden, dus dat was een belachelijk duur ritje naar de Duitse Eifel. Dat deed me ook nog maar eens beseffen dat ik veel liever met Cambio was gebotst, dan had ik enkel de franchise (€200) moeten betalen en dan was dat allemaal in orde zonder dat ik dus een garage moet zoeken, offertes moet vragen en me druk moet maken over een auto die de kosten eigenlijk niet waard is, maar ook nog te goed om zomaar op te geven (dus, iemand een tip voor een goede carrosserie? TIS DRINGEND). 

Besluit

We zijn nog steeds heel content met Cambio, ook nu we wat meer kilometers op de teller hebben. We namen dit jaar iets sneller de auto (om dan toch maar een uitstapje te doen dat moeilijk bereikbaar is). Het probleem met de kinderstoelen is er nog steeds: het is nog even wachten tot Juno 15 kilo weegt, dan kan ze in het grotere type kinderstoel dat Cambio wel voorziet.
Maar ach, zo rijden zonder zorgen, het is toch echt wel een ding. Ik kan het iedereen (in de stad, I know, maar Cambio breidt alleen maar uit, er zijn nu al 860 wagens op 350 standplaatsen in heel België) alleen maar aanraden. Al is het maar omdat je toch nog eens vaker nadenkt of je nu echt wel de auto zou nemen...

(En ja, ik zou ook eens de vergelijking moeten maken met het nieuwe Poppy-autodeelsysteem. Iemand daar al ervaring mee?)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten