woensdag 23 november 2016

Voorlezen - 6 klassiekers

Hier is het altijd voorleesweek. Het komt maar uiterst zelden voor dat er een dag niet wordt voorgelezen. Er zijn de traditionele tien minuten voor het slapengaan. Maar Oona weet er vaak ook tussendoor nog een boekje af te pitsen, ook bij toevallig passenderde oma's en opa's. Op het moment dat er iets in de oven of op het vuur staat te pruttelen, ruikt ze haar kans. Soms dek ik dan toch de tafel, laad de vaatmachine uit en begin de keuken op te ruimen. Maar heel vaak bezwijk ik ook. Zeker als ze een leuk boek heeft uitgekozen om te lezen. Hier 6 klassiekers die nooit teleur stellen.




Elmer is weer favoriet. Opa Jo heeft haar het boek gegeven en erbij vertelt dat het enkel mag worden gelezen als het bijpassende dekbed op haar bedje ligt. Daar wordt dus niet van afgeweken. Ik vind de verhalen een tikkeltje te moralistisch, maar ik smelt voor de lach van Elmer.








Jip & Janneke, ik gok dat elk verhaaltje nu toch al drie keer is voorgelezen. Maar Oona haar geheugen is kort, de verhaaltjes zijn dat ook, en ze weet dat ze er dus soms een tweede kan afpitsen. Die verhalen zijn ondertussen echt oud: een paardenkar die groenteafval komt ophalen? Sigarendoosjes?










Tom Schamp, ik hou van zijn tekeningen. Ik hou niet van die typische zoekboeken (er staat netjes in de kantlijn of onderaan wat je moet zoeken) maar wel van dit soort prentenboeken. Want er is zoveel in te ontdekken. En het heerlijke is dat Tom Schamp er ook allerlei woordgrapjes in verstopt. Ik vind het alleen jammer dat we hier een kleine versie hebben van Otto in de Stad, want dit soort boek, dat verdient een groot formaat.






Circus Chapito vind ik prachtig. De prenten zijn geknutselde miniaturen die heel mooi gefotografeerd zijn: met papier en karton wordt een prachtige circuswereld gecreëerd die heel mooi wordt uitgelicht. Het is ook heerlijk lang verhaal, opgedeeld in een paar stukken van het perfecte nog-even-en-dan-naar-bed tijdsduur.








Het is natuurlijk de tijd van het jaar, maar nu heeft Oona er écht de perfecte leeftijd voor: Sinterklaas van Charlotte Dematons. Oona kijkt nauwkeurig na welke cadeautjes allemaal voorradig zijn in het gigantische huis van de Sint. En we hebben in dit boek ontdekt dat de Sint een kat heeft. Dit boeken lezen we het liefst aan tafel, zodat we heel zorgvuldig kunnen kijken. Het is ook het enige boek denk ik waar Oona meer dan twee minuten alleen naar heeft gekeken.





Van Mug tot Olifant is een prachtig dierenboek van Ingrid & Dieter Schubert. Dat duo heeft heel veel mooie boeken, maar dit vinden wij met z'n allen zo'n mooi boek. Omdat er een vliegende eekhoorn instaat en een tekening van rups tot vlinder. En het is best gedurft, want er gaan ook dieren dood en er zijn hyena's en gieren die zich tegoed doen aan de resten. Maar het eindigt mooi. En achteraan staat er ook een soort index per pagina voor kinderen die willen weten wat dat dier is (een wezel dus).






In een volgende blogbericht moet ik dan eens hebben over Juno haar boekjes. Ik zal proberen daar niet mee te wachten tot de voorleesweek van volgend jaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten