maandag 22 oktober 2012

Gezien: Tedx Flanders

TED staat voor Technology, Entertainment en Design. Het zijn korte lezingen (12 of 18 minuten) van heel divers allooi*. De slogan 'ideas worth spreading' zegt het helemaal, iedereen met een goed idee, mag dit idee tijdens zo'n korte lezing uit de doeken doen. Alle lezingen worden opgenomen en zijn dus digitaal te bekijken, een ongelofelijke schat aan informatie. Ik kan het iedereen aanraden om er gewoon eens wat in te zoeken... De meeste zijn ondertiteld in een paar talen, maar reken niet op teveel Nederlands.

Een aantal jonge mensen hebben het TED concept ook naar Vlaanderen gehaald, en zaterdag was het dus TEDx Flanders in de Vlaamse Opera. Via de Creativity Class werd ik nog eens uitgenodigd en ik besloot om het eens in 't echt mee te maken. Wel, dat viel me wat tegen. Niet omdat het geen goede sprekers waren, maar om het sfeertje. Oh, wat zijn we toch allemaal geweldig creatief. Oh, wat zijn we toch allemaal top en top inventief! En innovatief! En hadden we al creatief gezegd? En wat is het TED concept toch fantastisch! En wat ongelofelijk uniek dat je er bent! Om mee innovatief te zijn! Als je dan ook nog de twitterstream volgt waar alles sowieso al awesome is, word je helemaal gek.

Gelukkig interessante sprekers. Bart Moeyaert, die kan vertellen en dat was in deze setting gelukkig niet anders. Hij maakte een mooie link tussen introspectie (het thema van de conferentie) en verandering. Wat een opluchting om het woord 'verandering' nog eens in een positieve context te horen. Ene Marc Teerlink had een interessante lezing over de computers en de kracht van voorspellingen. Chris Van Hoof trok een interessante parallel tussen onze obsessie om het weer te voorspellen (aan de hand van een aantal parameters die met vrij grote zekerheid voorspellen of we regen, zon, dan wel wolkjes zullen zien) en het voorspellen van onze medische toestand (aan de hand van parameters zoals bloeddruk, componenten in je adem,...). Daar zag hij veel toekomst in de man kon het goed uitleggen. En de performance van Alexander Vantournhout was magisch. In tegenstelling tot het noisegedoe met o.a. Mauro Pawlovski. Smaken verschillen en het is net goed dat er veel verschillende dingen aan bod komen op zo'n event. Maar al dat blassé gedoe ertussen is gewoon irritant. Dus ik kijk gewoon weer filmpjes van achter mijn pc. Iemand nog goede tips van TEDtalks?

Eén van mijn favorieten, en het is er net een heel eenvoudige, geen ingewikkelde theorieën (want zo zijn er ook een paar prachtige!)



* allooi. Wat een prachtig woord. Ik ga het meer gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten