maandag 27 augustus 2012

Gelezen: De ongelovige Thomas heeft een punt

Een hoogtepunt deze vakantie: dit boek!


Eerst even copy/paste;
De apostel Thomas geloofde niet dat Jezus uit de dood was opgestaan. Hij eiste bewijzen. Christus nam het hem kwalijk: ‘Zalig zijn zij die niet zien en toch geloven.’ Maar Thomas had een punt. Buitengewone beweringen vragen om buitengewone bewijzen. Niemand is immuun voor pseudowetenschap, bijgeloof en irrationeel denken. We leggen makkelijk valse verbanden, maken verkeerde statistische inschattingen, zijn kwetsbaar voor drogredenen en vertrouwen te veel op onze waarneming en ons geheugen. Ook intelligente mensen ontsnappen hier niet aan. Zij zijn bovendien meer bedreven in het verdedigen en rationaliseren van aantoonbaar foute overtuigingen.
In De ongelovige Thomas heeft een punt bespreken de auteurs historische en actuele denkbeelden die hun wortels vinden in drogredenen, foutieve intuïties en cognitieve valkuilen. Naast klassieke pseudowetenschappen, zoals parapsychologie, homeopathie, creationisme en psychoanalyse, passeren andere bizarre opvattingen de revue, zoals het geloof in het monster van Loch Ness, complottheorieën, telepathie, de lijkwade van Turijn, klopgeesten en mirakels. Braeckman en Boudry verduidelijken de verschillen tussen wetenschap en pseudowetenschap, tussen kritisch en onkritisch denken, en tussen zin en onzin.
Iedereen die de kwaliteit van zijn denken wil bevorderen, heeft baat bij dit boek.

Met een voorwoord van Jean Paul Van Bendegem.

Het boek is zo goed omwille van deze zin:
Niemand is immuun voor pseudowetenschap, bijgeloof en irrationeel denken.
De auteurs leggen heel goed uit hoe we vatbaar zijn voor nonsens en hoe dat de schuld is van ons brein. Niemand is dom omdat hij gelooft in homeopathie, dat is perfect begrijpelijk. Maar het is niet verstandig. En het is heftig hoor, want er passeert heel wat door de molen. Maar op zo'n goede manier. En er staan zoveel toffe voorbeelden in, echt heerlijke verhalen.

En soms is het een verschrikkelijk moeilijk boek. Wat had ik graag een vijftal colleges op de unief bijgewoond. Bij het hoofdstuk over het postmodernisme was ik het helemaal kwijt. Lacan, Beaudrillard, ik ben ze wel eens tegengekomen, maar echt begrijpen deed ik het toen niet en nu ook niet helemaal. Maar ik heb besloten dat het niet erg is omdat boeken niet weglopen en ik nog eens kan herlezen.

En dan heb ik de website www.ongelovigethomas.be nog niet bekeken... Want daar staat nog allemaal voorbeelden en aanvullingen. Herlezen dus! En u, lezen!
Want ik snak naar iemand die met mij over dit boek wil praten. Het zou zelfs leuk zijn als je het niet helemaal eens bent, als je gaten vindt in de argumentatie.

1 opmerking:

  1. uiteraard wil ik het graag met je over dit boek hebben, maar dan moet ik het eerst lezen... mag ik het even van je lenen? vanaf vrijdag heb ik wat tijd.

    BeantwoordenVerwijderen