donderdag 23 december 2021

Podcasts: mijn tips

Podcasts, ik wist het ook niet zo goed. Maar het is doodeenvoudig: gewoon aan beginnen. Er was geen sprake van onmiddellijke podcastliefde. Tot voor deze herfst was ik een wispelturig luisteraar. Maar sinds ik plots ongevraagd zeeën van tijd had en bovendien lezen te veel concentratie vergde, bloeide de podcastliefde helemaal open. In die moeilijke depressieve periode leken er alleen maar dingen uit mijn leven te verdwijnen: energie, slaap, levensgoesting,... maar er kwam dus iets belangrijks bij: luisteren naar verhalen. 

Ik luister meestal als ik aan het wandelen ben of aan het lopen. En ik heb wat afgewandeld deze maanden. Ook als ik aan het naaien ben (niet vaak maar dat is wel altijd meteen voor een uur of drie, vier) of als ik de was opvouw. Ik heb geen idee hoe dit verder gaat gaan als ik terug aan het werk ben (binnenkort!) en mijn leven weer hervat, in zoverre dat natuurlijk kan in deze wereld waar de pandemie nog welig tiert. 

Ik heb dit jaar uren naar verhalen en interviews geluisterd, heerlijk. Ik luisterde ook naar hele boeken en romans, maar daarover meer in een blogpost over mijn leesjaar. 

Ik luister niet in speciale apps maar meestal gewoon via Spotify. En ik 'ontdek' ook helemaal geen speciale, unieke podcasts via allerlei blogs of obscure websites, het zijn er gewoon die op mijn pad zijn gekomen. 

Hier mijn tips: 


Mijn lievelingspodcast, sowieso.  Spotify vertelt me dat ik in 2021 maar liefst 1440 minuten heb geluisterd, 25 afleveringen. Daar is zeker sinds 1 december nog wat bijgekomen. Het is welbestede tijd: alsof je met vrienden aan tafel zit en over boeken praat. Joost en Ellen, Merel,... ze zijn me dierbaar. Ik heb al véél boeken gelezen die in het programma werden getipt. Ik hou er echt van hoe er een uur lang wordt doorgepraat, meestal over één boek. Altijd gaat het over personages, over verhaallijnen, maar ook over alles wat rond het boek beweegt: de sociaal-maatschappelijke context, het literaire veld,... Ontzettend interessant. Ik begon aan deze podcast door af en toe een aflevering uit te pikken rond een boek dat ik al had gelezen of mogelijk wou lezen. Maar tegenwoordig luister ik élke aflevering. Dat is een uitdaging geworden nu ze wekelijks een portie boeken op me afvuren. 

Boeken FM Op Spotify - 5 seizoenen (!) maar je kan gewoon inpikken

Nog meer literatuur. Het boek van Jeroen Olyslaeghers vond ik zeer goed. Ik had dan ook niet verwacht dat een podcast nog iets zou toevoegen, ik had tenslotte het boek al gelezen? Niets is minder waar. Dit is echt een audioverhaal. Olyslaeghers vertelt zelf nog veel meer dan hij in het boek verwerkte, en Stefaan Degand spreekt de stukken in waar het personage Beer aan het woord is. Ik had toevallig een aflevering gehoord toen ik eens een uur alleen in de auto zat, wat maar uiterst zelden voorkomt. Nadien heb ik alle afleveringen geluisterd, zeer de moeite. Heerlijk, auteurs die je graag leest én luistert. 

De wereld van Wildevrouw - Op Spotify - 5 afleveringen



Van sommige boeken herinner je je exact de locatie waar je ze gelezen hebt. Dat heb ik ook met deze podcast, ik luisterde die bijna helemaal uit op een lange, lange fietstocht langs de Schelde. Dat ik een podcast zou beluisteren over wielrennen! En dat een ongelofelijk straf verhaal zou vinden! Audiocollectief Schik zijn éche podcastmakers, professionals in dit bijzonder vak. En dat hoor je. Ze weten echt een sfeer te creëren en nemen je mee... Een aanrader voor wie nog nooit eerder naar een podcast luisterde en denkt dat dat iets moeilijks is of over moeilijke dingen gaat. 

El Tarangu - Op Spotify - 6 spannende afleveringen



Deze podcast werd door dezelfde makers gemaakt als El Tarangu en is minstens zo goed. Ook nu weer een spannend verhaal. Het duurde me soms iets te lang, maar het is zo schoon. Den Bob ja... 

Bob - Op Spotify - 6 mooie afleveringen

Ok, bij deze podcast heb ik dan écht moeten huilen. Wat een ontroerend verhaal. Het is zo mooi en wel ja, authentiek gemaakt... en ook net spannend genoeg. Je wil als luisteraar heel graag weten hoe het nu eigenlijk zit met die Nigeriaanse vader en al zijn vertelsels. Maar ondertussen hoor je het verhaal van een heel gewoon gezin, de worstelingen van het leven. En het ontroerendste moment komt onverwacht, wanneer een archivaris het plots echt kwaad krijgt. Deze podcast is piekfijn gemaakt en afgewerkt, echt een plezier om naar te luisteren. Binge-luisteren, het is een ding. 23.000 stappen, met gemak! 

Ouder - Op Spotify of in de radio 1 app - 5 afleveringen




Dit was de eerste podcast waar ik naar luisterde denk ik. Vooral voor ouders van nog heel jonge kinderen. Ik had die podcast een paar jaar eerder willen beluisteren. Bijna alle gasten hebben wel een of ander boek geschreven over ouderschap, ik vind het wel fijn om de kern van het verhaal te horen op een uurtje tijd, want wie heeft er nu tijd om al die boeken te lezen, haha. 

Radio Mama - Op Spotify - 50 tal afleveringen, maar eenvoudig selecteren met duidelijke onderwerp per aflevering




Esther Perel is een internationaal fenomeen, een relatietherapeut die boeken schrijft en dus ook een podcast maakt waarin ze telkens een koppel uitnodigt in haar studio. Het is geen échte sessie relatietherapie die je volgt als luisteraar, maar bijzondere sessies, bedoeld voor opname. Een verhaal wordt verteld op minder dan een uurtje, in een soort format. Maar je hoort wel een écht gesprek van een koppel met Esther. Heel boeiend, alle relatievormen die aan bod komen. Ook al lijkt het verhaal op het eerste zicht niet echt gelinkt aan mijn leefwereld, ik sta elke keer versteld hoeveel er niet uit te leren is. Dringend tijd om hier nog eens wat afleveringen van te beluisteren! 

Where should we begin? - with Ester Perel - Op Spotify - 5 seizoenen, dat zijn heel veel relaties



Boeiende gesprekken over allerlei onderwerpen... maar steeds diep geworteld in de maatschappij. Typisch een podcast waar ik eerst wat 'zap' in de eerste minuten van een aflevering om dan pas te beslissen wat me boeit en wat ik dus helemaal ga beluisteren. Meer dan honderd afleveringen denk ik. Ik heb graag geluisterd naar Julie Cafmeyer, Peter de Graef, Benjamin Verdonck, Hans Claus. En de aflevering met Jihad Van Puymbroeck staat op mijn dringend-te-luisteren-lijst.

Zwijgen is geen optie  - Op Spotify, maar je kan ook kijken op hun website  +100 afleveringen, zappen maar.

Tja, een podcast over scheiden, is dat vreemd als aanrader? Ik vind het fijn dat hier diverse verhalen worden verteld, maar soms erger ik me aan het format, ik krijg er niet echt grip wat me precies ergert. Maar wie zelf voor een scheiding staat, of wie in zijn naaste omgeving ook te maken krijgt met een scheiding, kan met deze afleveringen wel de horizon verrijken. 

Scheiden doet leiden- Op Spotify - 10 afleveringen



Ik ken Adriaan, die dus afscheid neemt van zijn auto door een prachtige reis langs de Franse autoroutes, een beetje. Ik was dus nieuwsgierig naar dit verhaal en het is bijzonder origineel van opzet. De theatervoorstelling die er uiteindelijk toch van kwam, heb ik helaas niet kunnen zien... Maar misschien was dat niet zo erg, want ik heb veel gezien in mijn hoofd. Wel jammer dat de opnamekwaliteit soms zo slecht is... dat maakt het luisteren vermoeiend. Gelukkig maakt de muziek van Rudy Trouvé veel goed! 

Afscheid van een auto - Op Spotify - 15 korte, luchtige afleveringen die je doen verlangen naar de zomer



Dit is geen echte podcast, want het is een radioprogramma dat je kan herbeluisteren. Maar ook al hoor ik duidelijk het verschil van het ene versus het andere format, het doet niets af van mijn luistergenot. Friedl' Lesage is een gedeelde liefde van papa en mij, en alleen al daarom zal ik altijd blijven luisteren. Hoe heerlijk is het om in deze tijd te leven en te kunnen luisteren wanneer het me uitkomt! Andere radioprogramma's die ik ook soms luister: Nieuwe feiten, Interne keuken, Berg en Dal. 

Touché - Op Spotify of in de app van Radio 1, heel veel afleveringen van jarenlang. 



Ik luisterde ook naar 

  • Ten Oorlog, de podcast bij deze bijzondere theatervoorstelling, van kunstkritiek-collectief De Zendelingen. Ik vond dat echt nog een aanvulling, maar enkel voor de die-hards die ook de voorstelling zagen denk ik :-)
  • Praten over depressie: ik was heel erg zoekend naar wat er precies met me aan de hand was. Een paar afleveringen van deze podcast hebben me toch echt wel op weg gezet in mijn zoektocht. Al dreigde het me vervolgens ook nog meer naar beneden te trekken, toen heb ik beslist om toch maar over te schakelen op fictie-podcasts. 
  • De Stemmen - de podcast van Opera Ballet Vlaanderen. Super professioneel gemaakt, mooie verhalen, maar allemaal wel eeeeeeeeuuuurrrg serieus. 
  • We can do hard things - Glennon Doyle Ik was helemaal gek van het boek 'Untamed' en ik heb twee of drie afleveringen van de podcast beluisterd. Het echt zo Amerikaans dat je er tureluut van wordt, maar telkens blijft er toch echt iets hangen. Misschien toch wat meer luisteren. 
  • De Volksjury - leuke podcast die me werd getipt door een collega. Dat wordt iets voor 2022! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten