dinsdag 1 oktober 2013

Recept: madeleines

Op Wereld Veggiedag een recept bloggen voor gebak: wat ben ik toch inconsequent.

Madeleines zijn ideaal voor bezoek. Ik maak dat altijd à la minute.
  • Klaar op 20 minuten. All in. Maar 5 minuten keukenwerk, echt waar.
  • Ge smijt alles samen, roeren en in de oven. Ge moet dus geen eieren splitsen met reeds een paar glazen wijn op of andere moeilijke culinaire handelingen.
  • Ge kunt dit maken in de keuken van een ander want ge hebt geen speciaal gerief nodig.
  • De ingrediënten hebt ge bijna altijd in huis. behalve de limoen, daar moet de dan efkes voor naar den Turk lopen, want die limoen, die maakt het af.
  • Ge imponeert iedereen. Want gemarmerde cake is zo jaren 90 en cupcakes is niet meer cool nu zelfs 7-jarigen dat kunnen. Maar een versgebakken madeleineke, waw.
  • Ge kunt gemakkelijk een tweede portie maken. De oven is nu toch al warm, nietwaar?

Het recept is niet van mij, dat kan ik niet, patisserierecepten verzinnen.
Het is van Roger van Damme en hij laat het u zelf zien als ge wilt.

Voor de ongeduldige hongerigen:

Voor 1 plaat (12 madeleines, of madeleintjes, de Roger zegt dat zo schattig)

100 gr boter smelten
100 gr zelfrijzende bloem* mengen met 100 gr suiker (kristal of rietsuiker: allebei lekker)
2 eieren hieronder roeren
boter erbij
sap van 1/4 limoen erbij
in een (voorverwarmde!) oven van 180°C, tot ze mooi bruin zien

Kan niet mislukken!

*wie kan mij vertellen waarom die koks altijd bloem + bakpoeder nemen ipv zelfrijzende bloem?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten