maandag 8 maart 2021

Vrouwendag: enkele leestips

Ik heb dan wel vaak een mening, anderen hebben altijd interessantere meningen. Meer onderbouwd ook en met een ruimere blik. Deze artikels vond ik absoluut het lezen waard. Misschien jij ook. 

1.  Een blik op de wijde wereld: vrouwenrechten delen in de klappen door de pandemie


Van huiselijk geweld tot gedwongen cyberseks: 2020 was een rampjaar voor vrouwen en meisjes. De coronacrisis zette wereldwijd een rem op gendergelijkheid en verergerde huiselijk en seksueel geweld. Op basis van cijfers van de Verenigde Naties (VN) zetten we tien ontwikkelingen op een rij die in 2020 de vrouwenrechten ondermijnd hebben.

Artikel op MO*

2. De impact van corona op vrouwen en de zorg

Want ja, daar zit een heel sterk verband. Hier de eerste prentjes maar check de full story hier. 

En volg le coeur à marée basse, een heel geëngageerde vrouw/onderzoeker die echt zeer onderbouwd met cijfers, studies,... maatschappelijke thema's op tafel legt. En dat met prachtige, rake illustraties. Het is niet altijd een pretje om haar posts in je feed te zien verschijnen, want ze schopt regelmatig tegen je geweten. Maar gelukkig post ze soms ook de meest vertederende familie-verhaaltjes. 



(op het slot van deze stories -> ik weet niet of ik zo'n fan ben van een 'staking' want dat is echt verbrand concept dat koren op de molen is van de oppervlakkige feministen-haters, maar dat slotprentje doet er niet zo toe, het gaat over het punt dat ze maakt.)

3. Over consent
Er is heel wat te doen rond een rechtbank uitspraak vorige week met weer een sterk staaltje victim-blaming. Voor mij is de hele discussie terug te brengen tot één basisbegrip: consent.  Deze column van Heleen Debruyne legt het uit. Must-read. 
Ik las dat 'sexting' nu verplichte leerstof wordt in het middelbaar. Goeie poging, maar laat het alsjeblief over consent gaan. Dát moeten wij onze kinderen leren: jongens, meisjes, álle kinderen. 

4. Over boze vrouwen
Bieke Purnelle zet stevig uiteen waarom een voruwendag nog steeds noodzakelijk is. 
Lees hier het artikel (je kan 5 gratis artikels lezen, en dit artikel is je credit waard en ik vind het bijzonder te linken naar hln!)

Ik quote al even: 

"Statistiek, wetgeving en journalistiek zijn van levensbelang, maar ze bieden geen antwoorden op lastige vragen. Hun taal is niet bedoeld voor gesprek.
(...)
De meeste mensen houden niet van boze vrouwen. Boze vrouwen zijn niet lief en mooi en zacht en al die andere dingen die vrouwen zouden moeten zijn. Zelf ben ik de boze vrouwen eeuwig dankbaar voor hun kantelende woede, moed en vastberadenheid. Op dagen als vandaag vraag ik me af of ik boos, moedig en vastberaden genoeg ben om mee te veranderen wat nog te veranderen valt."

En is er hoop bij het slot. En die hoop ligt bij de mannen. Ik deel die hoop:

" En natuurlijk zijn er de mannen. Velen van hen zijn klaar voor een ander perspectief. Ze begrijpen dat hun problemen in dezelfde potgrond wortelen als de onze; dat ze geen toxisch en agressief gedrag nodig hebben om zich te bewijzen; dat ze een rol te spelen hebben als zorgzame en aanwezige ouder; dat er veel meer is wat ons verbindt dan wat ons scheidt.

Ze weten dat vrouwenrechten niet ten koste gaan van de rechten van mannen. In gendergelijke samenlevingen winnen we allemaal. Niet alleen “vrouw”, maar elk individu dat de ruimte en de kansen krijgt om een vrij, veilig en waardig leven te leiden.


5. Als het echt niet anders kan

Dan is er deze bullshit bingo. 
Maar die deel ik met een diepe zucht. 
We kunnen beter met z'n allen, toch? 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten